Bruker en kvart million på ferien – her er luksus-toppene

De som søker etter virkelig luksus på sine ferier, snur ikke på dallaren når det gjelder kvalitet. Her fra luksusresorten Santorini Oia Greece på Santorini. Foto: Shutterstock

De er steinrike og kan velge på aller øverste hylle blant luksus-resorter de vil besøke. De er kresne, og har nå presentert hvilke 10 av verdens reisemål de foretrekker når de skal feriere.

En ny rapport, utgitt av Virtuoso, viser overraskende nok at syv av 10 av mest ettertraktede ferielandene ligger i Europa.

Virtuoso er et globalt nettverk av byråer som spesialiserer seg på luksusferier, og sitter dermed med god oversikt over hvor velstående personer helst vil tilbringe sine feriedager.

Prisen betyr lite

For denne gruppen kunder er det ikke prisen som er det avgjørende, men at deres forventninger til feriens innhold blir innfridd, mener byrået.

Den ferske 2022-rapporten forteller at disse kundene ikke akkurat er preget av å ta impulsive valg. Mange oppgir at de planlegger to-tre år i forkant, og derfor allerede har lagt planene for neste års ferie:

Her skal de i snitt bruke 27 500 dollar per person på ferien, opp fra 20 700 dollar for årets ferie. Neste års opphold vil med andre ord koste i snitt rundt 268 000 kroner i norsk valuta.

Her er topp 10

Så, hvor vil disse kundene helst bo når de skal velge seg sine eksklusive feriereiser. Her er listen over de 10 mest populære landene:

  • USA
  • Italia
  • Frankrike
  • Canada
  • Hellas
  • Storbritannia
  • Spania
  • Mexico
  • Irland
  • Sveits

Enormt forburk

Som flysmart24 har skrevet tidligere, er to av landene på listen feriemål som har bestemt seg for å satse mer på high end-besøkende. Det betyr besøkende som er ute etter høy kvalitet og som er villige til å betale for det.

Det gjelder spesielt Spania og Hellas, som begge har det som uttalt må å tiltrekke seg spesielt flere amerikanere. Av den grunn satser turistindustrien i disse landene på å tiltrekke seg flere direktefly fra USA.

Det kan man skjønne når Virtuoso oppgir at denne kundegruppen ikke snur på dollaren når de er på ferie. De har et forbrukt som er 20 ganger høyere enn andre turister, heter det.