Flyr flere – men bremsene settes på foran vinteren

Tøffe tider for flyselskapene, Flyr inkludert. Nå settes bremsene på foran vinteren. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nye norske flyselskapet Flyr hadde betalende passasjerer i syv av ti seter de tre seneste månedene, og økte passasjerantallet med 40 prosent fra forrige kvartal.

Det er den positive situasjnoen. Så kommer det som ikke er så oppløftende:

Selskapet venter, i likhet med de øvrige flyselskapene, at vinteren blir tøff. Nå er selskapet ute etter å styrke økonomien med nye 430 millioner kroner.

Kutt på kutt

Bremsene er satt på. Tilbudet innenlands kuttes kraftig, halve staben permitteres, mens virksomheten blir konsentrert om å fly nordmenn til og fra feriesteder i Middelhavet og storbyer i Europa.

Torsdag morgen la selskapet frem resultatet fra forrige måned, der underskuddet ble på 231 millioner kroner.

– Dette kvartalet hadde vi gleden av å ønske så mange som 667 000 passasjerer velkommen om bord, som er det høyeste antall reisende i et enkelt kvartal. Den sterke etterspørselen etter ruter til europeiske destinasjoner viser at Flyr har blitt et foretrukket flyselskap for mange nordmenn som skal på ferie, sier adm. dir. Tonje Wikstrøm Frislid i Flyr i en melding torsdag morgen.

Spanske ruter

Hun trekker spesielt frem suksess med rutene til Spania. Hun nevner konkret destinasjoner som Alicante, Malaga og Gran Canaria.

Selskapet har bestemt at driften skal nedskaleres kraftig denne vinteren, fordi man venter en lavere etterspørsel:

– Den forventede nedgangen i kjøpekraften til folk flest vil føre til lavere etterspørsel. I tillegg påvirkes selskapet av fortsatt høye priser på flydrivstoff. Derfor tar selskapet grep ved å midlertidig justere rutetilbudet og permittere rundt 50 prosent av arbeidsstyrken. Flere populære europeiske destinasjoner vil flys gjennom vinteren, mens innenlandsrutene i Norge reduseres til et minimum, skriver selskapet i meldingen torsdag.

Dette er tallene

Selskapet hadde i siste kvartal 667 000 passasjerer, en økning på 40 prosent sammenlignet med forrige kvartal.

Fyllingsgraden – altså hvor stor andel av tilbudet som ble solgt – var på 74,1 prosent. Punktlighet på 98,8 prosent.

Omsetning ble på 610,4 mill. kr. Det er en økning på 80 prosent sammenlignet med forrige kvartal.