«Gekko og maur må man forvente på reise i utlandet»

Gekko er et naturlig dyr i mange land i Sør-Europa. Her er gekkoen varemerket til en restaurant i Puerto de Mogan på Gran Canaria. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De norske feriegjestene var misfornøyd med mye etter Syden-turen, og krevde penger tilbake for alle manglene de hadde opplevd på turen sist sommer. Blant annet klaget de over gekkoer og maur på hotellet.

Reisearrangøren mente at listen over feil var vel lang, men kunne innrømme dem en viss kompensasjon.

Dette var de reisende ikke fornøyd med, og sendte saken inn til Transportklagenemnda for pakkereiser.

Der setter nemnda foten ned for en del av klagemålet. Det gjelder ikke minst klagen over maur og gekkoer. Der får nemnda også full støtte fra fagmiljøet, se lenger ned i artikkelen.

Feil på feil

De tre personene hadde reist på ferietur til Hellas og bodde på Roselands Hotel Bungalows på den greske øya Kos.

Reisen startet ikke bra.

De klaget etterpå fordi hotellstandarden generelt var dårlig, det manglet aircondition, rengjøringen sviktet, de ble dårlige av maten. De fremførte også klage på internett, uten at det er spesifisert.

Det første rommet mente de fikk var skittent og helt ubrukelig. Det var ikke tilfredsstillende rengjort og aircondition fungerte ikke. De fikk et nytt rom neste dag. Klager mente at det ikke var noe særlig bedre og at renholdet var dårlig.

Klaget på maten

Den ene delen av selskapet hadde bestilt all inclusive, men ment at de ble dårlig av maten. De måtte derfor handle inn egen mat, noe som var vanskelig fordi kjøleskapet ikke fungerte.

Reisearrangøren, Solfaktor, ga reisefølget 2 200 kroner i refusjon for det ene døgnet de bodde på et rom som ikke holdt tilfredsstillende standard. Klagen på maten er subjektiv, mener arrangøren, og avviste det kravet.

Også på klagepunkter som går på renhold og dyr på rommet, sa Solfaktor nei til.

«Ikke uvanlig»

Det henviste til at en liten gekko, maur, støv på sengekanten og rene håndklær, er typiske saker man henvender seg til å hotellet for å få rettet opp.

– I sydligere strøk er det ikke uvanlig å se små gekkoer på vegger, det gjelder både ute og en og annen gang inne. Det samme kan også gjelde maur, som kan tiltrekkes av matsmuler og mat som ikke
har vært tildekket, skrev arrangøren.

Klagenemnda mener at manglende renhold, støv på sengekanten og flekkete laken, ikke er i samsvar med hva en kunde kan forvente og slik ting leder til et prisavslag.

Må akseptere

Derimot, og her kommer gekko og maur inn i bildet, er det forhold som klagenemnda mener man må akseptere i sydligere strøk:

– Gekko og maur må anses å være forventbart når man reiser utenlands. Forholdet kunne uansett blitt avhjulpet raskt ved at hotellet sprayet med innsektsmiddel dersom klager hadde tatt dette opp med hotellet, mente nemnda.

Nemnda mener at gruppen har rett på et prisavslag på 3 000 kroner, inkludert det beløpet som Solfaktor allerede hadde utbetalt.

«Ikke klag over gekkoer»

I det fremste fagmiljøet om reptiler her i landet, i Norsk Herpetologisk Forening, ber leder Thor Håkonsen folk senke skuldrene om de skulle komme over en gekko eller flere under et ferieopphold.

– Gekkoer på rommet synes jeg bare er hyggelig av flere grunner. Men grunnen til at andre folk også bør syntes at det er greit, er at de spiser insekter – til dels mye av dem også. Så en gekko eller to på hotellrommet på ferie vil sørge for at det er mindre irriterende insekter der inne, sier Håkonsen til flysmart24.