Dagen i dag blir skjebnedag for det nye norske flyselskapet Flyrs videre liv, når ny arbeidskapital skal sikres. Selskapet har selv satt en frist til klokken 16.30 i dag med å få inn 430 nye millioner som ny driftskapital.
Selskapet melder til Oslo Børs nå i morgentimene at det har signert avtale om å leie ut fly, slik flysmart24 skrev i går. I første omgang gjelder det ett fly, med diskusjoner om ytterligere et fly, til et ikke navngitt europeisk selskap.
– Avtalen vil genere positiv kontantstrøm for Flyr og er for en periode på 9 måneder fra februar, opplyser selskapet.
Som et merkbart tiltak for å stanse pengeflommen ut av selskapets kasser har selskapet også kuttet kraftig i rutetilbudet, med virkning fra november.
Det merkes allerede på Avinors trafikk-statsikk for forrige uke. Pilene peker nedover, både på innenlands- og utenlandstrafikken, viser tallene som ble lagt frem i går.
Reduserer etterspørselen
Direktør for trafikkutvikling i Avinor, Gaute Skallerud Riise, sier at Flyrs kutt gjør utslag allerede og at det får følger for de rutene som nå tilbys i markedet:
– Flyrs reduksjon vil påvirke tilbudet i markedet og er således forventet å redusere etterspørselen noe over lufthavnene innenlands ut over våre opprinnelige vurderinger. Vi ser allerede effekten av dette i forrige ukes passasjertall, sier Riise til flysmart24.
Flyr har kuttet alle ruter nord for Trondheim, og sitter tilbake med innenlandstrafikk kun mellom Oslo, Bergen og Trondheim.
Venter ikke oppsving
Her er tilbudet i tillegg barbert ned til et minimum. Det er avganger kun i helgene frem til sommerprogrammet starter i slutten av mars.
Også utenlands har Flyr kuttet. Dette gjelder både det som var ment å være sesongruter, men også tilbudet som i en normal situasjon ville være en del av Flyrs vinterruter.
Riise i Avinor venter ikke at det vil skje noe oppsving i trafikken de nærmeste månedene. Han tror ikke at trafikken vil bevege seg mot de høyder som norsk luftfart lå på før pandemien lammet luftfarten i mars 2020.
Må vente noen år
Tallene de kommende månedene vil fortsatt ligge under dette nivået, tror han:
– Vi forventer en fortsatt relativt flat utvikling av trafikken på innland og utland målt mot 2019. der perioden vi nå går inn i, november – mars, vil trekke noe under tidligere trend, sier Riise.
Han tror vi må vente noen år på at tidligere tiders trafikknivå skal komme tilbake:
– Vi forventer at flytrafikken er tilbake på 2019-nivå i 2024-25. Vi har hatt en sterk innhenting i inneværende år. Det er imidlertid knyttet en usikkerhet til utviklingen fremover i de nærmeste årene på grunn av det makroøkonomiske og geopolitiske bildet, sier Riise.
Kortruten stengt
Han sikter da til den krevende økonomiske utviklingen. Dessuten at krigen i Ukraina legger en demper på flyaktiviteten både i Europa og til og fra Asia.
Mye av flytrafikken mellom Europa og Asia er nedskalert eller stengt.
Det som følge av at den korteste flyruten mellom øst og vest, den såkalte Sibir-korridoren som går over Russland, er stengt som følge av sanksjonene og Russlands svar på disse.