Norwegian girer opp foran sommersesongen neste år. Selskapet setter inn flere fly og dermed også flere seter, og varsler i tillegg lanseringen av flere nye ruter til feriemålene i Europa.
I en melding fra selskaper holder man av konkurransehensyn ennå kortene tett til brystet rundt detaljene om hvilke nye destinasjoner det konkret dreier seg om.
Nevner tre markeder
Norwegian nevner kun tre land og at det dreier seg om nye ruter til Hellas, Portugal og Italia.
Av disse har selskapet i dag ni ruter til Italia, seks til Hellas og tre til Portugal. De mest ettertraktede reisemålene er dekket.
I Hellas kan man likevel se for seg at Norwegian vil fly til enda flere av greske øyene fra flere norske byer, mens man i Portugal trolig ser på byer som f.eks. Porto. Her har Flyr hatt stor suksess med sin direkterute fra Gardermoen.
LES OGSÅ: Flyselskap som bukket under i den brutale konkurransen
I forhold til nye konkurrenter, ikke minst Flyr, har Norwegian en fordel av at selskapet har fløyet i mange år på disse markedene når selskapet nå ønsker å utvide rutenettet.
Må stille bak i køen
Det gir selskapet enklere tilgang til å kunne få landingstidspunkt enn nye selskap som «må stille bak i køen», så å si. Det er viktig, ikke mist på de små og ofte travle greske øyflyplassene.
LES OGSÅ: Fikk ikke sitt reserverte sete – flyselskapet må betale
– Vi forventer en travel reisesommer neste år og utvider derfor både flyflåten og rutenettet vårt. De nye flyene våre i det norske markedet vil hovedsakelig fly til destinasjoner rundt Middelhavet og til storbyer i Europa, sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian i en pressemelding.
Ikke nok billetter
Han sier at selskapet girer opp fordi etterspørselen sist sommersesong var så stor at de ikke klarte å dekke behovet.
Totalt øker tilbudet på norske ferie- og fritidsreiser neste sommer med én million seter sammenlignet med i år.
– Sist sommer opplevde vi en så sterk etterspørsel i ferie- og fritidssegmentet at vi til tider ikke kunne tilby kundene nok billetter på flyene våre. Derfor styrker vi nå tilstedeværelsen vår i Norge ytterligere og øker kapasiteten i fritidsmarkedet betydelig, sier Karlsen.