Flyselskap som bukket under i den brutale konkurransen

Braathens og Color Air var to norske selskap som ikke klarte å overleve den harde flykonkurransen. Foto: Shutterstock/Ole Johan Beck

Flyselskap i mange markeder kjemper for livet i disse dager. Etter at pandemien satte det meste av flyvirksomheten i verden på bakken i mars 2020, var det for et års tid siden igjen klart for å hente seg inn igjen og få folk inn i flyene igjen.

Trodde man.

Så ble Europa, og Norge inkludert, rammet av en økende inflasjon og krigshandlinger som skapte nytt fall i etterspørselen.

Dermed kom et nytt knekk, som etter hvert har ført til at flytransporten fremdeles sliter med å komme tilbake til nivået fra siste hele normalår, i 2019.

Tøff vinter

Denne situasjonen blir ikke bedre av at vi nå står foran en vintersesong med tradisjonelt lavere etterspørsel.

Mange selskap sliter økonomisk. Alle innen luftfart vet at det er små marginer i bransjen og kort vei mellom suksess og fiasko.

Har du lest? Kaptein grep personlig inn – det reddet kvinnens hjemtur

Vil vinteren føre til at noen selskap ikke klarer å overleve økonomisk, og må kaste inn håndkleet?

Her ser flysmart24 på en del selskaper, kjent for det norske reisende publikum, som satset – og tapte.

Sterling Airlines:

Sterling hadde forskjellig bemaling på flykroppen opp gjennom årene. Foto: Sterling

Dette var i sin tid norsk-eid, av Fred. Olsen. Mest kjent som charterselskap, men ble i 2002 omgjort til lavprisselskap som bl.a. fløy mange nordmenn til sine favoritt-reisemål langs Middelhavet.

Sterling ble dannet så tidlig som i 1962 for å fly charterturister for danske Tjæreborg. Selskapet hadde siden mange eiere, og var et kjent selskap for det økende antall nordmenn som etter hvert kunne bytte ut charterflyet med rutefly på sine Syden-turer.

Har du lest? Nå gir Norwegian ny informasjon før du går om bord

Sterling slet i den økende konkurransen, ikke minst fra det da ennå relativt nyetablerte Norwegian Air Shuttle. Selskapet gikk konkurs i 2008, det var da islandskeid.

Color Air:

Flyene til Color Air var britisk eid. Her en Boeing 737-300 på Oslo Lufthavn. Foto: Ole Johan Beck

Det første lavprisselskapet i Norge, med Color Line som eier. Ideen var å bl.a. frakte reisende til Oslo for så å kombinere med fergeturer til Danmark og Tyskland.

Color Air leaset inn flyhjelp og var derfor et virtuelt flyselskap uten egne fly. Det startet opp noen uker før Gardermoen ble åpnet som hovedflyplass, men fikk en kort levetid. Det satset på ruter til Ålesund, Bergen, Trondheim, samt London og Alicante.

Har du lest? Massevis av billige flybilletter til populære reisemål

Selskapet satset på salg av billetter utelukkende på internett, noe som da var fremmed for mange reisende. Først de siste ukene av sin levetid hadde selskapet billettsalg via reisebyrå.

Konkurransen med SAS og Braathens ble for hard og selskapet ble derfor satt på bakken i 1999, bare vel et år etter at det var grunnlagt.

Braathens SAFE:

Et Braathens-fly forlater flyplassen på Malta. Fra 1997 droppet selskapet SAFE i navnet sitt. Foto: Shutterstock

Folkets flyselskap, som svært mange ennå savner. En nødvendig konkurrent til dominerende SAS, men som ble oppkjøpt av sin konkurrent i 2002. Det førte senere til etableringen av Norwegian som lavprisselskap.

Selskapet var i drift fra 1946, og hadde en omfattende charter- og rutevirksomhet som inkluderte flyvinger til Asia, Sør-Amerika og Sør-Afrika. Det var først da luftfarten i Norge og Europa ble deregulert at Braathens SAFE kunne satse for fullt på rutetrafikk både i inn- og utland.

Har du lest? Braathens tilbake i mai – skal fly fra ni flyplasser i Norge

Fra 1997 droppet selskapet SAFE i navnet og fremsto som bare Braathens. Mange vil huske deres forsøk på å lokke til seg forretningsreisende, og laget to klasser om bord – Best og Back.

Etter mange år med økonomiske problemer ble selskapet kjøpt av SAS.

FlyViking:

FlyViking skulle konkurrere med Widerøe på kortbanenettet. Det gikk ikke bra. Foto: Ole Magnus Rapp

Et av de mest spennende flyprosjektene fikk vi da det nordnorske selskapet FlyViking ville ta opp konkurransen med Widerøe på kortbanenettet. Selskapet hadde store ambisjoner, og la seg på et prisnivå som presset prisene nedover.

Widerøe, som i hele sin historie har levd et skjermet liv, fikk plutselig konkurranse fra mars 2018 på rutene mellom Tromsø, Hammerfest og Bodø. Ganske snart viste det seg at FlyVikings satsing på de eldre Dash 8 100-flyene ikke var noe smart trekk. Mange feil og innstillinger ga ikke noe betryggende inntrykk, og gjorde kundene skeptiske.

Har du lest? Flyreise på 11 timer i ødelagt sete – ble nektet prisavslag

Rutenettet ble senere utvidet med avganger til og fra Alta, Harstad/Narvik Evenes, Stokmarknes, Oslo og Trondheim.

Etter noen måneder måtte mannen bak prosjektet, Ola O.K Giæver jr., kaste kortene. Den siste avgangen gikk den 12. januar 2019.

Air Berlin:

Air Berlin hadde på det meste tre avganger fra Oslo til Berlin hver dag. Foto: Stein Olsen/flickr: Stein380

For norske Spania-farere var Air Berlin er kjent syn. Selskapet var det nest største i Tyskland etter Lufthansa, og hadde et stort rutenett i Europa. Blant annet mellom Gardermoen og den nå nedlagte Tegel-flyplassen utenfor Berlin. Her opererte det inntil tre daglige avganger.

Det var imidlertid på Mallorca at selskapet var mest synlig utenfor Tegel. Her var selskapet en stor operatør.

Har du lest? Tror nye taxfree-regler kan føre til kontroll-kaos

Etter mange år med dårlige resultater var det imidlertid slutt i 2017. Selskapet var da eid av Etihad Airways, det nasjonale flyselskap i Abu Dhabi i De forente arabiske emirater.  

WOW Air:

Sjefen for WOW Air, Skúli Mogensen, foran et av de 16 flyene selskapet hadde da det gikk konkurs. Foto: WOW Air

Islandsk lavprisselskap som bukket under i 2019. Hadde sitt hovednettverk til storbyer i Europa, men også en betydelig aktør på trafikken mellom Europa og USA. Det ble startet i 2012.

De rosa flyene ble lagt merke til, og billettprisene de opererte med var tidvis også svært lave. Derfor var de et populært selskap for de som ville reise billig mellom kontinentene. Mange amerikanere kom til Island med nettopp WOW.

Har du lest? Stjal luksusklokke fra turist – tyveribølge i feriebyen

Det hadde 16 fly men ingen ruter til Norge. Her mente man konkurransen var for hard. WOW var imidlertid et kjent innslag på bl.a. Kastrup utenfor København.

Spanair:

En Airbus A320 fra det spanske selskapet Spanair, som ble startet av SAS. Foto: Shutterstock

Mange norske Syden-farere fløy med Spanair. Selskapet var Star Alliance-partner med SAS, som også var med på å starte dette selskapet, og var majoritetseier frem til 2009.

Mange med bonuskonto hos SAS valgte dette selskapet på sine reiser til og fra Spania, selv om det da var nødvendig å reise via Kastrup eller Arlanda.

Har du lest? Turist-vinter: Kaldt vann i kranene, varmelamper slukkes

Selskapet gikk konkurs i 2012, og SAS hadde da rundt 10 prosent eierandel. Det påførte SAS et tap på 1,5 milliarder kroner.

PS: Av andre selskap som satset og ga opp var bl.a. svenske Go, norske FlyNonstop, britiske Monarch, svenske FlyNordic, dansk/latviske Primera Air, danske Maersk Air, danske Cimber Air, islandske Iceland Express, finske Air Finland, svenske FlyMe, svenske Goodjet og britiske FlyBMI. For å nevne noen.