Nordmenn tilbake til Asia – de 10 mest populære rutene

Finnair har god etterspørsel i det norske markedet. Nå viser selskapet hvor nordmenn reiser. Foto: Shutterstock

Det finske nasjonale flyselskapet Finnair er for mange vært det mest aktuelle flyvalget på feriereiser østover. Nå har også denne trafikken løsnet etter pandemien og etter krisen som krigen i Ukraina har skapt.

Stengingen av den korteste reiseruten som følge av sanksjonene mot Russland, har gjort flytidene lenger. Det ser mange ut til å kunne leve med, selv om det har gjort reisene dyrere.

Finnair er fornøyd med utviklingen i det norske markedet.

Hit skal nordmenn reise

– Nordmenn finner definitivt veien tilbake til Asia, sier sier Skandinaviasjef i Finnair, Robert Lönnblad, til flysmart24.

Foran vinteren, med jule- og nyttårstrafikken som et klart høydepunkt, kan Finnair også enkelt gi et bilde av hvor nordmenn skal når de nå kaster seg på flyene østover;

– Thailand er den desidert største destinasjonen blant nordmenn. India er en spennende nykommer som nummer to. Samtidig ser vi en økende interesse for Japan og Sør-Korea, sier Lönnblad.

10 på topp-listen

Han presenterer denne listen over favorittdestinasjonene for nordmenn som planlegger å reise med Finnair i desember måned: 

1. Thailand, 2. India, 3. Finland, 4. Japan, 5. Sør-Korea, 6. Singapore, 7. Australia, 8. USA, 9. Kina og 10. Hongkong.

Finnair-sjefen sier at Thailand, som er den største destinasjonen blant nordmenn, er tilbake på nivået fra det siste hele normale året, 2019.

– India har også vært en suksess der vi har lagt til Mumbai som en ny destinasjon i tillegg til de eksisterende Delhi-flyvningene. Australia som destinasjon ser også ut til å vende tilbake til nivåer som man hadde før pandemien, og dette ser vi blant på flyvningene til Singapore og videre til ulike reisemål innad i Australia, sier Lönnblad.

Gjenoppta flyvninger

Han viser også til at etterspørselen for Japan og Sør-Korea øker nå som smittevernstiltakene har lettet.

– Forhåpentligvis ser vi at det samme skjer i Kina sånn at vi kan gjenoppta flyvningene våre i en større skala, sier han.

At Russland har stengt den korteste ruten mellom øst og vest, den såkalte Sibir-korridoren, påvirker Finnair i likhet med andre vestlige flyselskaper. De kan ikke fly over Russland, men må legge sine ruter rundt det enorme kontinentet.

Det gir lengre reisetid og dyrere transport:

Slik må Finnair fly

– Vind og luftstrømmer spiller en viktig rolle når man skal fly rundt Russland. Avhengig av forholdene så kan vi fly en nordre eller søndre rute rundt Russland til Japan. Den søndre ruten går til Japan fra Helsinki over de baltiske statene, Slovakia, Ungarn, Romania, Bulgaria, Tyrkia,  Georgia, Aserbajdsjan, Turkmenistan, Usbekistan, Kasakhstan til Kina, Sør-Korea and og så til Japan, forteller Lönnblad.

Den nordre ruten går fra Finland til Norge over Svalbard og Nordpolen mot Alaska før man reiser over havet til Japan.

– Tilbake i 1983 var Finnair det første flyselskapet som fløy uten stopp fra Europa til Japan over Nordpolen, så det å operere i polare strøk er vi godt vant med. Den samme søndre ruten brukes også for å fly til Kina og Sør-Korea. Returen fra Seoul til Helsinki kan også gå via den nordre ruten, sier Lönnblad.