SAS legger Norwegian bak seg – klart størst passasjertall

SAS økte i november avstanden til Norwegian når det gjelder antall passasjerer. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det økonomisk hardt pressede SAS legger Norwegian solid bak seg når trafikktallene for november sammenlignes. SAS hadde i forrige måned 1,7 millioner reisende, mens Norwegians telleapparat stanset på 1,4 millioner kunder.

Måneden før, i oktober, var selskapene jevnstore. Da fraktet de begge rundt 1,9 millioner reisende.

Med et «overtak» på rundt 300 000 reisende ble november derfor en måned der SAS sørget for å fjerne enhver tvil om at flyselskapet er det største i Skandinavia.

Fokus på redningsplan

SAS presenterte sine tall onsdag og hadde 1,67 millioner reisende, en økningen på rundt 26 prosent i forhold til samme måned i fjor.

SAS-sjef Anko van der Werff sier i en pressemelding at selskapet er forberedt på at antall reisende vil bli færre nå som flyselskapenes lavsesong er innledet:

– Ser vi på sesongvariasjonene, venter vi å se lavere passasjertall i løpet av vintersesongen, sier han og understreker at fokuset er på SAS’ pågående redningsplan. SAS Forward, mens selskapet planlegger fremover.

Sommerprogrammet vil snart bli presentert.

Utvider til USA

Nylig gjorde SAS det dessuten kjent at det utvider satsingen på USA med nok en flyplass på ruten til New York.

I tillegg til dagens Newark, skal SAS fly fra København også til John F. Kennedy-flyplassen. Denne ruten vil starte fra 9. februar og begynner med fem ukentlige flyvinger. Fra sommerprogrammet økes antall flyvinger til daglige.

Flyanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank er ikke imponert over trafikktallene. I en analyse onsdag skriver han at trafikktallene er svakere enn han hadde forventet.

Norwegian la frem sine tall tirsdag, hadde 1,37 millioner kunder som er en økning på 37 prosent i forhold til samme tid i fjor.

«Særlig godt salg»

Konsernsjefen i Norwegian, Geir Karlsen, ga i fremleggelsen uttrykk for at han er fornøyd med passasjertilgangen og nivået på bestilling av nye billetter:

– Selv om vi nå er i lavsesong ser vi at salget av flybilletter, særlig til varmere strøk, fortsetter å holde seg på et høyt nivå. Jeg er spesielt fornøyd med punktligheten, som i november er årets beste. Dette er et resultat av innsatsen fra erfarne og engasjerte kolleger som alltid setter kundene i første rekke, sier Karlsen.

Selskapet har gjort en sesongtilpasning og har justert ruteprogrammet med rundt 15 prosent, oppgir selskapet.