Siste Jumbojet laget – over 50 års luftfartshistorie slutt

Boeing-ansatte betrakter det siste flyet av typen Boeing 747 Jumbojet på vei ut av fabrikken i USA. Over 50 års luftfartshistorie er dermed slutt. Foto: Boeing/Paul Weatherman

Flytypen er verdens mest kjente, og har operert i markedet i 50 år. I går var det slutt. Den aller siste Boeing 747 Jumbojet rullet da ut av fabrikkhallen i USA.

Med det er en 54 år lang luftfartshistorie slutt. Den siste Jumbojet ble fly nummer 1 574.

747-flyet, med en karakteristiske kulen fremme på skroget, er en flytype de fleste gjenkjenner og kan navngi. Jumbojeten vil for mange alltid være luftens dronning – «Queen of the Skies.»

Alle kunne fly

Først skal det siste flyet testes og det grønne belegget på flykroppen fjernes. Deretter skal det males om i fargene til sin nye eier, fraktselskapet Atlas.

Dermed er det siste flyet laget på fabrikken i Everett, og setter punktum for produksjonen av en av luftfartens største kommersielle suksesser.

Da Jumbojeten kom i luften, åpnet den for at også folk med vanlige inntekter fikk råd til å fly langdistanse, og transatlantiske reiser. Frem til da hadde dette markedet vært preget av høye priser som var utilgjengelige for de fleste.

Hadde liten tro

Som flysmart24 har skrevet tidligere, hadde Boeing liten tro på at Boeing 747 skulle bli noen suksess, og hadde mer tro på at supersoniske fly var fremtiden.

Så feil kunne Boeing ta.

Jumbojeten ble superpopulær og tatt i bruk først av legendariske PanAm. Senere sørget alle flyselskap, som ville vise at de var med i klubben av de store aktørene, å skaffe seg flytypen. Også SAS hadde Jumbojet i noen år på 70-tallet.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det siste Boeing 747 forlot Boeing widebody-fabrikk onsdag. Det skal overleveres sin nye eier, Atlas Air, tidlig neste år. Foto: Boeing/Paul Weatherman

Flyet var da verdens største passasjerfly, og hadde større passasjer-kapasitet enn noe annet fly før det. Det kunne ta opptil 470 passasjerer. Det fløy raskere og hadde lenger rekkevidde enn noen annen flytype.

Brukes av Lufthansa

I dag preges markedet for Jumbojeten av fraktselskaper som bruker det flittig i frakten av varer kloden rundt. Med sine 76,2 meter er 747-8 det lengste kommersielle flyet i tjeneste.

De som ønsker å fly denne spesielle maskinen har fremdeles en del muligheter, selv om de blir stadig færre.

Det nærmeste er tyske Lufthansa som har Boeing 747-8 og 747-4 i sin flåte. Dessuten har selskap som Korean Air og Asiana Airlines fremdeles flyet i bruk i passasjertrafikk.

– Vi er stolte over at dette flyet vil fortsette å fly over hele verden i årene som kommer, sier Kim Smith, Boeings visepresident og daglig leder for Boeings 747- og 767-programmer da siste Jumbojet rullet ut av fabrikkhallen i går, onsdag.