Norse truer med å kutte langdistanse fra Norge

Den økte flyavgiften fra neste år kan få Norse Atlantic Airways til å stanse direkteruter fra Norge. Foto: Norse Atlantic

Det nye norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways, som satser på ruter fra Europa til USA, truer nå med å stanse ruter fra Norge.

Årsaken er den nye og forhøyede flypassasjeravgiften som regjeringen innfører fra nyttår. Den nye avgiften, som er et resultat av budsjettavtalen med SV, økes fra 220 til 320 kroner per passasjer for reiser utenfor Europa.

Nå reagerer Norse Atlantic, der bl.a. Bjørn Kjos er en av investorene, på den økte avgiften.

Svært prisfølsom

I en børsmelding torsdag morgen skriver selskapet at det «er dypt bekymret over den norske regjeringens annonserte 45 prosent økning i flypassasjeravgiften for 2023. Norse Atlantic Airways opererer direkte interkontinentale punkt-til-punkt-ruter i et svært prissensitivt marked», melder selskapet.

Det konkluderer slik:

– Denne planlagte økningen gjør at vi kan bli tvunget til å revurdere vår satsing på direkteruter til fra Norge, til skade for norske bedrifter og passasjerer, skriver selskapet.

Alle flyselskap reagerer

Norse er ikke de eneste som har reagert på den økte avgiften.

Som flysmart24 har skrevet har både NHO Reiseliv og flyselskapene reagert på den økte avgiften.

– Dette er en avgift uten reell miljøeffekt, men som vil gi dyrere flyreiser, sa adm. dir. i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe til flysmart24 da avgiftshoppet ble kjent.

Regjeringen skal ta inn 140 millioner kroner mer i flyavgifter etter avtalen med SV: Dette skjer for å dekke ikke økte kostnader til andre deler av budsjettet.

Stanser SAS-plan fra Bergen?

Blant de prosjektene som kan bli stanset av den nye avgiften er muligheten for en direkterute mellom New York og Bergen Lufthavn Flesland til sommeren.

SAS har sagt at selskapet satser på å starte en rute til Newark fra en av de store flyplassene i Skandinavia, utenom hovedstedene.

Her er Bergen blitt nevnt som en norsk kandidat, men direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, har overfor flysmart24 gjort det klart at den økte passasjeravgiften kan bety at Norge faller ut av bildet. Dette fordi kostnadene med en rute fra Bergen vil bli for høy.