Oppgraderte seg på flyet – klaget på «alt» etterpå

Den norske passasjeren oppgraderte seg til SAS Plus på langruten. Det var hun ikke mye fornøyd med. Foto: SAS

Den norske passasjeren skulle reise langt, fra Oslo til San Francisco og med overgang i København. Derfor bestemte hun seg for å oppgradere seg fra økonomi til Plus-klassen hos SAS for å sikre seg en mer behagelig tur i de nær 14 timene denne reisen varer.

Det ble en skikkelig nedtur for den gravide kvinnen.

Hun var så misfornøyd med produktet til SAS at hun mente seg berettiget til å få pengene hun hadde betalt for oppgraderingen tilbake.

Det sa SAS nei til, mens saken nå har vært behandlet av Transportklagenemnda for flyreiser. Den har gitt kvinnen medhold på et par punkter.

Bedre komfort og service

Reisen foregikk sist april. SAS Plus er en klasse mellom økonomi og business. Der får man i tillegg til bedre sittekomfort og rausere servering, andre tjenester som hurtigkø (fast track) på flyplassen, lounge-adgang samt prioritert ombordstigning.

Disse produktfordelene merket ikke kvinnen mye til, klaget hun etterpå.

Her var det mye som var galt:

Ikke fikk hun prioritert ombordstigning, hverken i Oslo eller i København. Siden hun var gravid, kunne hun heller ikke spise noe som hun ikke visste hva inneholdt.

Spiste tre polarbrød

Når hun spurte kabinpersonalet om dette, fikk hun ikke svar at de ikke visse hva måltidene inneholdt.

I stedet for maten de andre passasjerene fikk servert på Plus-klassen, en fiskerett, endte hun opp med å måtte spise tre polarbrød med smøreost. Det var samme mat som de fikk servert bak på økonomiklassen.

Hun fikk heller ikke tilgang til gratis wifi, selv om denne tjenesten også er inkludert i billettprisen for de som reiser Plus.

Hun endte opp med å måtte betale 3 00 bonuspoeng for nettilgangen, som fungerte ypperlig så snart hun hadde betalt ekstra for det.

Har fått produktet

SAS har ikke benyttet muligheten selskapet har til å gi kommentar til flyklagenemnda. Den har da basert sin avgjørelse på den versjonen kunden har gitt og de forklaringene SAS har gitt til passasjeren.

Der har selskapet svart på ett av klagepunktene – at wifi ikke fungerer på deler av flyvningene over Atlanteren.

Flyklagenemnda har vurdert hele sakskomplekset og er klar på at de avviser kvinnens hovedkrav om å få hele beløpet for oppgraderingen, 6 680 kroner, tilbake fordi produktet hun kjøpe angivelig ikke ble levert.

Nemnda mener tvert imot at kvinnen stort sett fikk det hun betalte ekstra for både på flyplassene og om bord på flyene, og ramser opp alt hun fikk:

Her gir de henne medhold

Prioritert innsjekking, fast track i sikkerhetskontrollen, SAS-lounge i Oslo og København, gratis setevalg, ekstra benplass og bredere seter, gratis snacks og drikke om bord, ett kolli ekstra bagasje samt måltid ved reiser til USA.

Det eneste nemnda mener sviktet var at hun ikke fikk tilgang til gratis nettverk, og ber derfor SAS betale tilbake de 3 000 bonuspoengene hun betalte for dette.

Dessuten vurderer nemnda at hun kan få 500 kroner for manglende prioritert ombordstigning.

Ellers, mener nemnda, har hun fått det produktet hun kjøpte og følgelig ikke har krav på pengene tilbake.