SAS innfører nytt gebyr – får mange kunder til å juble

Det har vært spesielt vanskelig for mange å finne bonusbilletter på SAS' langdistansefly. Her fra Newark utenfor new York. Foto: Shutterstock

Når flyselskapene innfører nye gebyrer for folk som skal ut på tur, utløser det normalt et ramaskrik og heftige protester blant de reisende. Men, ikke alltid.

SAS innførte den siste uken nye gebyr ved billettbestilling. Ikke småpenger heller. De nye gebyrene er på 250 kroner for innenriks flytur og 750 kroner for utenlandsreiser.

Det ble møtt med stor forståelse og takk fra mange kunder. En av kundene som vil rammes er Tore Dyrseth:

– Det var på høy tid, sier han til flysmart24 om innføringen av det nye gebyret.

Vil gjøre det enklere

Han er slett ikke alene. På sosiale medier og på flyrelaterte nettsider uttrykker også andre tilfredshet over at gebyret kommer fra 1. februar. Mange mener at det vil gjøre det enklere for andre å finne flybilletter hos SAS.

Bakgrunnen er at SAS nå har tatt et grep for de mange som betaler sine flyreiser med oppsparte bonuspoeng.

Dyrseth er, i tillegg til å ha høyeste status i lojalitetsklubben Euro Bonus, også en av de ansvarlige bak nettsiden Insideflyer.no. Den skriver om flyselskapenes bonusklubber og spesielt Euro Bonus hos SAS.

Inntil nå har medlemmer som har mange bonuspoeng, kunnet bestille så mange bonusbilletter de ville uten at det kostet dem fem øre å kansellere. Avbestilte de før 24 timer før avgang, fikk de alle poengene, skatter og avgifter tilbake.

Fremsto som solgt

Slik kunne de legge beslag på et stort antall bonusseter som de likevel ikke brukte. Dermed ble setene ikke tilgjengelig for andre. Det er kun er begrenset antall bonusseter.

Resultatet var at bonussetene var fremsto som «solgt» for alle andre medlemmer, og ble heller ikke brukt av andre fordi de ble kansellert så sent som et døgn før avgang.

Denne billetthamstringen håper SAS de nå skal sette en stopper for.

Fra 1. februar vil det koste 250 kroner for å avbestille en bestilt bonusbillett innenriks, og 750 kroner for internasjonalt. Dette håper de vil legge den demper på de som bunkrer billetter, bare i tilfelle de skal reise, men avbestiller i siste liten.

70 prosent avbestilte

Tore Dyrseth synes det er helt greit at gebyrene nå kommer:

– Dette har sabotert enormt for alle som faktisk er ute etter en billett de akter å bruke. Når tallet på ubenyttede bonusbilletter er nesten 70 prosent sier det litt. Tallet er visst enda høyere for bonusbilletter i business på langdistanse. At gebyr innføres er positivt for de aller fleste, sier Dyrseth

Han mener gratisprinsippet for bonusbilletter har ødelagt for mange:

«Det er dessverre noen som har ødelagt for mange»

Tore Dyrseth. Foto: Knut-Erik Mikalsen

– Det er dessverre noen som har ødelagt for mange ved at de booker alt de finner av businessbilletter sånn i tilfelle de får lyst på en tur. Dette har sabotert enormt for alle som faktisk er ute etter en billett de akter å bruke, sier Dyrseth.

Han håper at SAS ikke benytter denne endringen til å kutte ned på antall seter som er tilgjengelig for bonuskundene.

Hos SAS har man merket seg at gebyr-ordningen har falt i smak hos bonusmedlemmer flest:

SAS: – Forstår verdien

– Selv det som kunne fortone seg som en dårlig nyhet, innføring av avbestillingsgebyr på bonusbilletter, ble det også tatt godt imot. Det reisevante publikummet forstår verdien av at det er en litt høyere terskel for å bestille mange alternative flyreiser, sier direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, til flysmart24.

Han sier gratis-prinsippet for kansellering av bonusreiser har hatt sine negative sider.

Andre selskap, som British Airways, skal ha gjort det samme. Også der opplevde man massive kanselleringer like før avgang.

– Så lenge det er gratis, så ser vi at mange legger beslag på flere attraktive avganger som i siste liten blir avbestilt, og ender med å ikke bli benyttet av noen. Dette er flyseter som da andre gjerne skulle ha fått mulighet til å kjøpe med sine bonuspoeng på et tidligere tidspunkt. Endringen vil høyst trolig bidra til at EB kunder vil oppleve større tilgjengelighet på bonusreiser, sier Johansen.