Direktesending når den aller siste Jumboen blir levert

Den siste Boeing 747 Jumbojet er klar for overlevering til sin nye eier, Atlas Air. Foto: Boeing

Tirsdag 31. januar skal historiens aller siste Boeing 747 Jumbojet leveres fra fabrikken i Seattle. Den hendelsen blir streamet direkte, og alle som vil kan følge den spesielle seremonien.

Det er fraktselskapet Atlas Air som er kunden for den siste produserte 747-maskinen. Dermed er historien om produksjonen av verdens mest kjente flytype ferdig skrevet.

Selv de som har problemer med å skille flytyper fra hverandre, kjenner navnet på det store flyet med den store kuppelen foran på flykroppen.

For alltid «Queen of the Skies»

De som vil følge seremonien på live, kan bruke denne lenken. Sendingen starter klokken 10 p.m. i Europa – eller klokken 22 i Norge. Etter sending vil et opptak bli liggende på Boeings hjemmeside.

For de mange fans av denne flytypen, og de er det mange av også i Norge, blir dett en spesiell dag når nummer 1 574 av Boeing 747 blir levert. Den første ble levert til det mange vil mene er amerikanernes mest kjente flyselskap gjennom tidene, Pan Am.

Tusenvis av tidligere og nåværende ansatte er invitert til Everett for å bivåne siste fly ut. Det skjer 54 år etter at den aller første utgaven av det som for alltid vil være «Queen of the Skies», ble bygd.

Trodde ikke på Jumboen

Historien rundt 747-maskinen er at Boeing egentlig ikke hadde særlig tro på at Jumbojet’en skulle bli noen suksess. Fabrikkens ledelse var mer opptatt av de supersoniske flyene som man mente var fremtiden.

Men, den enorme Jumbojet’en ble en knallsuksess, og alle flyselskap i verden som ville høre hjemme blant de viktige i verden, skaffe seg én eller flere 747-fly.

Også SAS hadde i sin tid flytypen i sin flåte. På grunn av at den trengte lang rullebane måtte den bruke den daværende militære flyplassen på Gardermoen, som også fungerte som charterflyplass.

Enorm kropp

Når man snakker om Boeing 747, snakker man også om storflyet som gjorde det mulig for flere enn bare de rike å kunne reise langt med fly.

747 betød den endelige gjennombruddet for rimeligere billetter på langdistanse, og da særlig mellom USA og Europa. Med sin store flykropp og fire motorer kunne den frakte over 420 passasjerer. Et enormt antall den gang.

Siden har kapasiteten blitt utvidet, og 747-8 passasjerversjonen kunne ta opptil 470 personer.

De som liker Boeing 747 kan trøste seg med at det fortsatt vil bli mulig å fly denne flytypen ennå noen år.

I Europa er det Lufthansa som fortsatt bruker flytypen, etter at British Airways parkerte sine fly for godt etter at siste fly ankom London Heathrow fra Miami 6. april 2020.