Avinor: – Det er behov for direkterute til Bangkok

Trafikken fra Norge til Thailand tar seg opp, og Avinor mener at det nå er behov for en direkte flyrute Oslo - Bangkok igjen. Foto: Shutterstock

Av de flyrutene som ennå ikke har blitt gjenopptatt etter pandemien, er nonstop-forbindelsen mellom Oslo Lufthavn og Bangkok. Nå er Avinor av den oppfatning at det igjen er behov for ruten.

Før pandemien var det to selskap som tilbød billetter på denne ruten, som er en av de mest populære reisemålene for nordmenn på ferietur vinterstid. Både Thai Airways og Norwegian var i gang.

Begge trakk seg ut av markedet i mars 2020, Norwegian for godt da selskapet ble tvunget til å legge ned sin langdistansesatsing på grunn av selskapets livstruende økonomiske situasjon.

Tar seg opp

I dag er trafikken i ferd med å ta seg opp igjen, men uten direkterute på plass. Gjenværende Thai Airways har ikke fastsatt noen gjenopptakelse av ruten. Selskapet har tidligere sagt at det først vil kunne skje i løpet av året. Det vil si når vintersesongen starter i slutten av oktober.

Hos Norwegians arvtaker, Norse Atlantic Airways, har man døren på gløtt for å gjenoppta Norwegians satsing på Bangkok-ruten. Dog uten å gi noen forsikringer om noen snarlig ruteoppstart:

– Vi vurderer alltid lønnsomme muligheter og destinasjoner hvor vi kan se sterk etterspørsel. For øyeblikket ser vi frem til å øke sommeren 2023-programmet vårt som er fokusert på Europa og USA, sier informasjonsdirektør Philip Allport i Norse til flysmart24.

Norge gjenstår

Det er Thai Airways som har hatt dominansen på denne ruten. Det fløy daglig i de travleste periodene før pandemien.

Selskapet har kommet i gang igjen med avganger både fra København og Stockholm. Reisende fra Oslo må derimot vente med å se selskapet tilbake på Gardermoen.

Trafikken fra Norge til Bangkok har vært betydelig. I 2019 var den på totalt 221 000 reisende. De som fløy direkte talte nær 114 000 reisende.

Nå mener Avinor at det vil være behov for en direkteforbindelse igjen mellom Gardermoen og Suvarnabhumi lufthavn.

Lettelser ved innreise

– I november 2022 var det rundt 4 000 indirekte passasjerer på ruten Oslo – Bangkok. Det tilsvarer en tredel av nivået i november 2019. Vi har imidlertid et inntrykk av at trafikken har tatt seg opp ytterligere i forbindelse med jul og nyttår og på nyåret. Derfor anser vi at det er behov for en direkterute igjen. Tallene for disse strekningene tar litt tid å få inn, så fasiten har vi ikke endelig, sier kommunikasjonssjef ved Oslo Lufthavn, Harald Nygaard Kvam, til flysmart24.

Avinor mener at trafikken bare kommer til å øke:

– En grunn til at trafikken til Thailand har vært lav, er at de inntil nylig har hatt relativt strenge innreiserestriksjoner og dokumentasjonskrav. Nå som dette er lettet på, tror vi trafikken vil øke betydelig fremover. For eksempel i forbindelse med vinter- og påskeferien, sier Nygaard Kvam.

At Bangkok er etterspurt forteller også det faktum at dette reisemålet nå er blant de mest solgte hos flere av reisebyråene, blant annet hos Nordens største byrå for fritidsreisende – Ticket Feriereiser.

Omveier ut

Mens nordmenn venter på at det første direkte ruteflyet skal bli satt opp, har sporadiske charteravganger til Phuket i Thailand vært blant de få mulighetene.

I tillegg har flere av de eksisterende langruteselskapene med ruter til Oslo Lufthavn tilbud om Bangkok-reiser med ett stopp i deres hjemlige knutepunkt.

Det gjelder selskaper som Finnair med transfer i Helsingfors, Turkish Airways med transfer i Istanbul, Emirates med transfer i Dubai og Qatar Airways med transfer i Doha. Singapore Airlines, med ruter fra København og Stockholm, melder i dag at de på grunn av høy etterspørsel øker avgangene fra Singapore til Bangkok og Phuket.

Dessuten har alle de store flyselskapene i Europa som eksempelvis Lufthansa. KLM og British Airways gjenopptatt sine Bangkok-ruter.