Det kan lønne seg å sette seg inn i hvilket produkt man betaler for ved kjøp av flybilletter. Det gjorde en passasjer på Dubai-selskapet Emirates.
Han skulle by kona på tidenes flytur fra New Zealand til England, og valgte det beste produktet han fant – business class med Emirates. Maksimal komfort, trodde han, for den lange turen på 24 timer.
Det ble en gedigen nedtur. Flyet viste seg å ha andre og dårligere seter og komfort enn det han var forespeilet i reklamen.
Villende reklame
Nå tyder mye på at mannen kan ta seg en ny runde business-fly. En domstol på New Zealand har nemlig tilkjent han en erstatning på 13 555 NZ dollar, det blir rundt 89 370 norske kroner i dagens valuta. Mannen har allerede fått pengene fra selskapet.
Emirates på sin side er dømt for villedende reklame, skriver avisen Stuff.
Mannen var blitt fristet av reklamen for det lekre interiøret på business-klassen på Emirates’ Boeing 777 300-fly. Der var det moderne seter som kunne legges helt ned, dyp polstring, egen liten minibar og nyeste generasjon underholdningssystem. Til alt overmål virket heller ikke wifi-systemet.
På avgangen mannen og kona fikk, hadde Emirates imidlertid satt inn en eldre Boeing-modell av Boeing 777, der setet ikke kunne legges helt ned og der flere av de andre fasiliteter var fraværende.
Viste til «liten skrift»
Da mannen krevde penger tilbake for et dårligere produkt, fikk han beskjed om at det var en liten skrift i tilbudet der det ble gjort oppmerksom på at standarden om bord kunne avvike fra bildene i reklamen.
Det har en dommer på New Zealand nå avvist. Dette fordi det har vist seg at det er sjelden Emirates bruker den nyeste flytypen på rutene til New Zealand. Derfor er mannen flystandard mer regelen enn unntaket, slo dommeren fast.
Avviket var derfor ikke tilfeldig, men et resultat av den flytypen som vanligvis ble brukt. Derfor har hun bestemt at Emirates må ut med nær 90 000 norske kroner, og ikke de 5 000 norske kronene som selskapet selv tilbød mannen som plaster på såret.
Flere «norske» saker
De som har fulgt med på flysmart24 har sett at det også har dukket opp tilsvarende saker hos den norske Transportklagenemnda for flyreiser.
I ett tilfelle fikk en norsk passasjer tilbudt et business-sete hos Air France-KLM. Passasjeren måtte sitte i et ødelagt sete på en flytur fra Shanghai til Paris. Setet kunne ikke legges ned, og hun måtte sitte i samme stilling hele turen. Endelig reisemål var Oslo.
Hun klaget på produktet, men fikk avslag. Da tok hun saken opp med flyklagenemnda, som vedtok at hun hadde krav på 10 000 kroner tilbake.
Et tilsvarende tilfelle om bord på Eurowings. Business-setet var ødelagt, og klagenemnda mente at passasjeren hadde krav på 15 000 kroner i avslag.