Kansellerte på grunn av dårlig vær – to dager før avgang

Avgangen fra Orlando til Oslo ble kansellert to dager før avgang - på grunn av været. Det ble det klagesak av. Foto: Norse Atlantic Airways

Da det blåste opp til uvær i USA, kansellerte Norse Atlantic Airways sin flyvning til Oslo – selv om det var to dager til avgang.

Da to av de reisende krevde kompensasjon for kanselleringen så kort opp mot avreise, fikk de avslag hos selskapet.

Nå har flyklagenemnda sett på saken, og har foretatt en egen vurdering av forholdene som førte til avlysningen.

Fløy uten problemer

Flyturen skulle gå fra Orlando til Oslo den 26. september.

Men to dager før, den 24. september, får passasjerene beskjed om at flyvningen ville bli kansellert. Flyselskapet henviste til dårlige værvarsler.

De tilbød passasjerene å booke om til tre dager senere enn den planlagte avgangen, noe de takket nei til. De reisende kjøpte seg i stedet nye billetter med Lufthansa, for å komme hjem på planlagt dato.

Denne avgangen gikk samme dag, den 26. september, og det skjedde uten problemer av noe slag.

Mistanken vekket

Derfor fattet de reisende mistanke om at det ikke var været som var årsaken til at flyvingen ble kansellert, men at det var dårlig billettsalg som var den egentlige grunnen. Også avgangen den 29. ble kansellert. Ruten ble senere lagt ned.

Norse har i sitt svar til flyklagenemnda fastholdt at det var dårlig vær som var årsaken til at flyet ikke kunne gå fra Florida som planlagt.

Selskapet henviste også til uttalelser fra Floridas guvernør der han advarer mot en varslet orkan.

Fikk refusjon

De fikk også tilbud om å få hotell dekket mens de ventet på avgang. Norse mente at situasjonen var forårsaket av omstendigheter utenfor selskapets kontroll, og at Norse derfor ikke var pliktig til å utbetale erstatning.

Norse fremholdt dessuten overfor nemnda at de to reisende krevde, og fikk, refundert billettutgiftene sine fordi de ikke godtok noen av reisealternativene selskapet la frem.

Kundene mente derimot at de også hadde krav på kompensasjon i henhold til EUs regelverk om kansellerte avganger.

Holdt ikke

Her har klagenemnda delt seg i to. Flertallet, forbrukerrepresentantene, har konkludert med at Norse må utbetale 600 euro til hver av de reisende, til sammen over 12 000 norske kroner.

Flertallet mener at Norse argumentasjon ikke holdt:

Nemnda konkluderer med at det ikke i tilstrekkelig grad er dokumentert at klagers flyvning måtte kanselleres grunnet værforholdene to dager senere, og at dette gjør at de reisende har krav på erstatning.

Mindretallet, representantene for bransjen, mente derimot at selskapet hadde dokumentert i tilstrekkelig grad at dårlig vær gjorde at flyvningen ble kansellert.