Snek seg så vidt foran Gardermoen nok en gang

Nesten 2 millioner reiste inn og ut av Oslo Lufthavn i mars. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det har i mange år pågått en uoffisiell kamp mellom Oslo Lufthavn og København Lufthavn om å være størst i Skandinavia, mål etter antall reisende. Å være størst har betydning for sjansen til å tiltrekke seg nye ruter.

Mens Gardermoen i tre år, fra 2020 til 2023, var den største, har Kastrup gjenvunnet overtaket og har beholdt det i et par måneder nå.

Også i mars klarte Kastrup å så vidt snike seg foran den norske hovedflyplassen. Det med så liten margin at det nesten er som man må ha målfoto for å avgjøre tvekampen:

Så vidt foran

Mens det på Gardermoen fløy 1 980 689 passasjerer inn og ut av lufthavnen denne måneden, var tallet i København 1 981 682 reisende.

Det er altså snakk om rundt tusen reisende i Københavns favør.

Det er ikke flere enn at det knapt tilsvarer antall reisende ut og inn på Gardemoen i løpet av mindre enn en times tid på en normal dag.

For Oslo var dette en økning på 27 prosent i forhold til samme måned i fjor. Det hjelper ikke så mye.

Vil være størst

Trafikkdirektør i Avinor, Gaute Skallerud Riise, ser ikke at Oslo Lufthavn skal gjenerobre posisjonen som størst i Skandinavia med det første:

– Vi ser at kapasiteten på Kastrup øker noe mer enn for Oslo Lufthavn utover året, så sannsynligheten for at Gardermoen skal ta igjen Kastrup er nok ikke så stor dessverre. Da må i så fall flyene fylles betydelig bedre fra Oslo enn fra København, noe vi tror er mindre sannsynlig, sier Riise til flysmart24.

Han viser til at OSL i mars hadde flere seter i markedet enn det CPH hadde.

– Flyene ble dessverre fylt noe dårligere på Gardermoen, og det ga oss til slutt et lavere passasjertall, sier Riise.

God fart

For Oslo Lufthavn og resten av de Avinor-drevne flyplassene her i landet er det en god utvikling når det gjelder antall passasjerer:

– Flytrafikken øker fremdeles sammenlignet med i fjor. For de tre første månedene samlet er flytrafikken nå 15 prosent bak 2019-nivå. Det er ventet at flytrafikken vil ligge under 2019-nivå resten av året. Men i månedene juni-august, venter vi at trafikken barre vil ligge om lag 5-7 prosent under nivået før pandemien, sier trafikkdirektør i Avinor, Gaute Skallerud Riise.

Tror på god sommer

På Kastrup ble forrige måned den travleste mars på tre år.

Nå tror flyplass-ledelsen på en oppsving frem mot sommeren, og at toppsesongen skal bli bra for den danske hovedstads-flyplassen:

– Etterspørselen øker, og utover sommeren er det spesielt reisemål rundt Middelhavet som lokker. Det ser flyselskapene selvfølgelig, og de er klare med både nye ruter og flere avganger – og vi er klare på flyplassen for de mange passasjerene, sier Peter Krogsgaard, kommersiell direktør ved Københavns lufthavn.