Nytt tilbud gir kjappere flymat-levering på Gardermoen

Wolt starter nå opp forsøk med å la reisende bestille mat og drikke fra restauranter på Oslo Lufthavn for å nyte før eller under flyturen. Foto: Wolt

De som ikke liker eller orker å stå i kø for å sikre seg flymat og drikke med på reisen fra Oslo Lufthavn, har nå fått et nytt tilbud.

Det er teknologiselskapet Wolt som fra fredag lanserer muligheten for å forhåndsbestille mat på utvalgte restauranter via selskapets app.

Så kan den reisende plukke opp maten ferdig pakket og betalt mens man er på vei ut til flyet.

På vei til flyet

Ordningen gir reisende mulighet til å bestille og betale mat i appen mens de er på vei til flyplassen, eller står i kø i sikkerhetskontrollen. Restauranten skal da ha bestillingen klar til å bli plukket opp på vei til gate.

I første omgang er tjenesten tilgjengelig for reisende innenlands, med restauranter som Jamie’s
Deli, Ritazza og Fiskebaren, samt samt varer fra kioskkonseptet Point.

I løpet av sommeren regner Wolt med å legge til flere spisesteder. Fra august blir tjenesten også tilgjengelig på utlandspiren.

Spesialtilbud

– Tjenesten koster ikke kundene noe ekstra. Vi jobber nå også med restaurantene for å få på plass spesialpakker og særlig gode tilbud til den som bestiller i appen, sier Elisabeth Stenersen, daglig leder av Wolt i Norge i en pressemelding.

Wolt er normalt kjent som et selskap som bringer maten eller varene til kunden med egne bud. Det er ikke mulig på en flyplass:

– Nei. Vanligvis leverer vi maten til dit kunden er. Av naturlig årsaker har vi ikke budpartnere inne på flyplassen. Så kunden henter maten selv fra utsalgsstedet. Heldigvis er ikke avstandene så store, sier Stenersen.

Trenger 25 minutter

Restaurantene på Oslo lufthavn skal i første omgang klare å levere på under 25 minutter. De regner med å redusere leveringstiden merkbart etter hvert som tjenesten brukes i større grad, og utsalgsstedene høster erfaringer.

Wolt skriver at som ved alle andre bestillinger i appen, kan kundene se hele menyen og estimert tid for
å gjøre klar bestillingen.

– På den måten kan de reisende være sikre på å få maten i god tid før flyet går. Dermed kan de også redusere en del av usikkerheten de har rundt matbestilling på flyplassen, sier Stenersen.