Flyr Norge-ruten året rundt – med service få andre har

Aegean Airlines klar for avgang fra Oslo Lufthavn. Oslo-ruten er nå helårlig. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Hos de fleste flyselskap vil en rekke ruter stanse i slutten av oktober når sommerprogrammet er slutt. Det gjelder også ruter til europeiske storbyer.

Oslo – Athen (flysmart24):

Men ikke hos det greske flyselskapet Aegean Airlines. Selv om konkurrentene på strekningen Oslo – Athen, Norwegian og SAS, pauser sine ruter, fortsetter Aegean vinteren gjennom.

SAS stanser fra søndag 22. oktober, mens Norwegian gir seg for året fredag 28. oktober.

Raskt gode passasjertall

Det akter ikke Aegean, som sier selskapet har fått svært gode passasjertall på sin Oslo-rute:

– Da vi gjenopptok ruten i fjor, merket vi raskt en god respons i markedet. Dette har ført til at vi har utvidet til en helårsrute, sier Marina Spyridaki til flysmart24.

Det skjer etter at selskapet i 2016 startet Oslo-ruten, men som ble stanset under pandemien – i likhet med de fleste andre Europa-rutene.

Varm mat til alle

På flysmart24s flyvning fra Oslo til Athen en mandag i slutten av mai, er flyet nærmest smekkfullt. Underveis serveres det varme kjøttkaker og potet med en liten salat til oss som sitter bak gardinet.

Det greske flyselskapet er blant de ytterst få flyselskapene som har beholdt servering av varm mat og gratis drikke til alle om bord.

– To vin eller to øl, svarer den kabinansatte når vi spør om det er begrensinger på hvor mange alkohol-enheter vi kan få gratis for oss som reiser på økonomi-klassen.

Ikke klar over

Selv om det serveringen er begrenset i omfang, er det snart et særsyn at det serveres mat på billetten på europeiske flyselskaper for de som reiser på de billigste billettene.

– Dette var jeg ikke klar over. Vi er jo ikke vant til dette. Når vi skal ha noe å spise hos andre flyselskaper, blir vi jo straks møtt av en betalingsterminal, sa flysmart24s norske sidemann.

Artikkelen fortsetter under bildet

Aegean har fortsatt med å servere et lite måltid varm mat og drikke til alle. Det er inkludert i billetten. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Aegean flyr normalt med en Airbus A320neo på denne ruten.

Det har har to klasser – økonomi og business. Det er kun et par-rader med business, resten av kabinen er økonomi-passasjerer.

Ikke låst

Skulle man ha bestilt en billett på økonomi-klasse, men er fristet av å teste ut produktet foran gardinen, er løpet ikke kjørt.

Flere ganger før avgang fikk flysmart24 epost med tilbud om å by på en oppgradering. For Athen-delen av turen, reisen fortsatte til Chania, var minsteprisen for en oppgradering satt til 90 euro.

Vel tusenlappen i norsk valuta.

Ved avgang kunne vi konstatere at også klassen foran så å si var fullsatt.

Vil styrke posisjon

Marina Spyridaki i Aegean forteller til flysmart24 at selskapet har et fast fokus på Norge og hele det skandinaviske markedet.

– Vi vil fortsette å styrke vår tilstedeværelse her, enten gjennom nye direkte forbindelser eller gjennom langvarige partnerskap med turoperatører, sier hun.

For nordmenn har Hellas lenge vært et av de mest populære og attraktive feriemålene ved siden av Spania.

I år har landet skilt seg ekstra fordelaktig ut ved å være et billigere ferieland enn sin konkurrent lenger vest i Middelhavet.