Norwegian og Petter Stordalen inn i nytt samarbeid

Det norske lavprisselskapet Norwegian etablerer lojalitets-selskap sammen med Petter Stordalens konsern Strawberry. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian styrker sitt lojalitetsprogram, og inngår nå et samarbeid med hotellkonsernet Strawberry. Det er Petter Stordalen storeier.

De to selskapene har i morgentimene i dag gått ut med nyheten om at de etablerer et felles selskap for lojalitetsprogrammer.

– Det er en stor dag for Norwegian og sikkert også for Strawberry. Vi skal lage en ny valuta, sier Norwegians konsernsjef, Geir Karlsen.

Han sier at opplegget vil fungere slik at poeng fra hotellopphold på Strawberry kan brukes til å kjøpe flybilletter hos Norwegian, og omvendt.

Gi merverdi

Det dreier seg om Norwegian Reward og Strawberrys egen kundeklubb. Den var tidligere kjent under merkenavnet Nordic Choice Hotels, og har over 200 hoteller i Norden.

Selskapene melder at de skal utvikle en frittstående enhet som har som mål å gi merverdi til medlemmene i selskapenes respektive lojalitetsprogram.

Artikkelen fortsetter under bildet

Geir Karlsen (t.h.) er konsernsjef, Norwegian og Petter Stordalen er eier av hotellkonsernet Strawberry Foto: Espen Solli

Til nå har de to programmene 7 – 8 millioner medlemmer.

Så langt er det Norwegian og Strawberry som er med i selskapet, men de to avslører allerede at det er større planer for dette prosjektet:

Flere blir med

– Flere parter vil også bli invitert til å slutte seg til partnerskapet, noe som ytterligere øker attraktiviteten for selskapenes kunder, så vel som for andre parter.

Endelig gjennomføring av transaksjonen forventes å finne sted i fjerde kvartal 2023, heter det i meldingen.

Norwegian har lenge varslet at selskapet tar sikte på å bli en tøffere konkurrent til SAS på markedet for forretningsreisende.

Jakter på forretningskundene

Det er grunn til å tro at dette trekket er en del av det prosjektet. Norwegian har fra før endret på sitt Norwegian Reward-program, nettopp for å tekkes de jobbreisende i større grad.

SAS har sitt EuroBonus-program, som er betraktet som det mest lojalitetsskapende tiltaket i selskapet.

Lojale kunder samler opp poeng som de både kan bruke på reiser og som grunnlag for å bygge opp en høyere status i klubben – til sølv-, gull- og diamantkort.