SAS frykter ikke nytt bonustilbud: – Ser ikke mye nytt

Norwegeian har lansert et bonussamarbeid med hotellselskapet Strawberrys. Det skremmer ikke vannet av SAS. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyselskapet Norwegian og hotellkonsernet til Petter Stordalen, Strawberry, lanserte i dag et samarbeid om fremtidig lojalitetsprogram. Det skal dannes et nytt selskap som skal eie bonus-selskapet.

De to partnerne har i presentasjonen av det nye selskapet sagt at et felles selskap skal gi medlemmer av ulike fordelsprogrammer langt større valgmuligheter enn i dag.

Selskapet vil skape en felles fordelsvaluta og plattform der medlemmer kan tjene og bruke poeng på tvers.

Til å betale for

Dette betyr, skriver selskapene, at medlemmer som tjener poeng på hotellovernattinger, kan velge å bruke dem til å betale for flyreiser – eller motsatt.

Dette ble av Petter Stordalen presentert som en historisk nyhet, og at en digital fordelsvaluta skal erstatte poengsystemer som benyttes av forskjellige fordelsprogrammer i dag.

I SAS ønsker man den ny konkurransen om lojalitetskundene velkommen:

Mange opptjenings-muligheter

– Med forbehold om at det er elementer vi ikke kjenner til, så ser vi ikke umiddelbart noe veldig nytt her, sier pressesjef Tone Sund i SAS til flysmart24.

Hun viser til at SAS har gjennom Euro Bonus og Star Alliance kan tilby opptjening og bruk av Euro Bonus-poeng på et bredt spekter av produkter og tjenester verden:

– Dette har vi gjort gjennom mange år allerede. Vi ser at det settes stor pris på av kundene våre, og tenker at konkurranse også på dette området er bra for alle parter, sier Sund.

Har 30 flyselskaper «i stallen»

SAS’ pressesjef sier at Euro Bonus-programmet står sterkt med over 7 millioner medlemmer.

«Dette har vi gjort i mange år allerede»

Tonje Sund. Foto: SAS

– Ikke minst har medlemmene tilgang til å booke bonus-reiser via Star Alliance-nettverket med nær 30 flyselskaper verden over, slik at det er en unik verdi som vedvarer. Når det gjelder nyheten om Strawberry og Norwegian så ser vi på det som positivt. Konkurranse og innovasjon gjør oss alle bedre, sier Sund.

Norwegian: – Vil bli større

Norwegians konsernsjef, Geir Karlsen, sier at det i første omgang blir Norwegian Reward og Strawberrys fordelsprogram som inngår i samarbeidet.

– Planen er å inkludere flere ledende aktører fra hele Norden, slik at kundene får enda flere muligheter til å tjene og bruke poeng. Det nye selskapet vil fra starten av nå ut til en stor andel av nordiske husstander, sier han.

PS: Noen av Europas større flyselskaper – bl.a British Airways, Iberia og irske Aer Lingus – har også i mange år hatt en felles valuta i sine fordelsprogrammer – de kaller poengene for Avios. De er gyldige i alle selskapene som tilhører eierkonsernet IAG. Det står for International Airlines Group.