Tror Widerøe blir døpt om til Norwegian etter kjøpet

Professor i innovasjon, Thor W. Andreassen (t.h.) tror ikke det vil gå lang tid før Widerøe heter Norwegian og at flyene er malt i samme farve. Foto: Bergen lufthavn/NHH

Etter at Norwegian overrasket markedet med å varsle oppkjøp av Widerøe, var begge parter tydelige på at selskapene skulle fortsette som nå.

Oppkjøpet skal nå vurderes av Konkurransetilsynet, før Norwegian eventuelt får klarsignal for å overta Widerøe.

– Widerøe vil fremdeles bestå som eget flyselskap, med egen merkevare, organisasjon og med hovedkontor i Bodø, het det da Norwegian presenterte av sitt nye datterselskap torsdag.

Blir slått sammen

At Norwegian bruker ordet «fremdeles» tror ikke professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen, Tor W. Andreassen, vil forplikte Norwegian særlig lenge etter et oppkjøp.

Han ser kjøpet som en god nyhet for norske kunder, og tror de to selskapene vil bli slått sammen etter kjøpet – tross forsikringer om det motsatte:

– Ja, på sikt vil de ende opp med å slå sammen de to hovedkontorene, søke synergi i administrasjon, markedsføring og ekstern kommunikasjon. Jeg vill heller gjort Widerøe til et flykonsept i Norwegian. Da ville man oppnå ytterligere kostnadseffekter i administrasjonen, sier Andreassen til flysmart24.

Derfor tror han på sammenslåing

Han mener det er mange forhold som gjør en sammenslåing aktuelt:

– For det første vil en industriell eier av Widerøe gi en god stabilitet i den videre drift – noe som er kritisk for distrikts-Norge. For det andre vil en koordinering av avganger og rutetider gi en sømløs reiseopplevelse for kundene. For det tredje vil en rekke Widerøe passasjerer nå bruke Norwegian i sin videre reise ut i Norge eller Europa. For det fjerde vil Norwegian kunne frakte flere europeiske kunder til norske destinasjoner og dermed øke verdiskapingen distriktet gjennom økt reisevirksomhet, sier han.

Begrenset verdi av Widerøe-navnet

Ikke nok med at han tror en sammenslåing vil skje. Han tror også at det norske kortbaneselskapet vil få nytt navn og bli hetende Norwegian.

Det vi kunne skje uten større markedskostnader, mener han:

– Jeg tror at verdien av merkevaren Widerøe er begrenset. I et større bilde vil det skape et bedre inntrykk dersom de har ett merke – Norwegian – som for europeiske passasjerer inngir tillit til sømløs opplevelse, sier Andreassen.

Flyene malt om

Han tror ikke det vil ta lang tid før dagens grønn-hvite fly, er malt i Norwegians røde og hvite farger.

At selskapenes forsikringer om at alt skal være som før etter et kjøp, tror han de sier fordi de vil roe ned interne reaksjoner på kjøpet.

Han er også sikker på at et navneskifte vil gi seg visuelt utslag for Widerøes flyflåte – de grønn-hvite flyene til Widerøe vil etter hvert fremstå med samme bemaling som eierselskapets fly: røde og hvite.

– Dette ville kreve om-merking av Widerøe-flyene, men det er en liten kostnad i det store bildet, sier Andreassen.

Det foreløpig siste eksemplet på dette var da SAS i 2002 kjøpte daværende Braathens.

Da skulle også Braathens fortsette som selvstendig selskap. Noen få år senere var Braathens borte og det var også bemalingen på flyene. Selskapet het SAS Braathens en kort stund, så ble også Braathens-navnet borte og flyene fremsto som de gjør i dag. Som SAS.

Norwegians forsikringer

Da kjøpet ble presentert torsdag, var Norwegian raskt ute med forsikringer om at alt skal være som før, også etter et eventuelt kjøp:

– Begge selskapene vil fortsette å ha baser, hovedkontorer og ansatte i Norge på samme måte som i dag, med sine respektive arbeids- og kollektivavtaler. Widerøe vil opprettholde eksisterende avtaler med andre flyselskap, het det i presentasjonen.

– Vi er to norske flyselskap som har levd side om side i mange år, og til sammen kjenner vi luftfartsmarkedet i landet svært godt. Nå vil vi sammen skape et enda bedre og helhetlig tilbud for alle våre passasjerer, og vi ser frem til at kundene kan reise enkelt og sømløst på tvers av rutenettverkene våre, sa Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.