Det vrimler av falske kontoer på sosiale medier og forsøk på svindel på nettet. Nå rykker SAS’ toppsjef ut og advarer mot falske kontoer i SAS’ navn.
Kontoene fremstår som om at de skal være flyselskapets egne kontoer.
Det er de ikke.
Blir også lurt
Anko van der Werff har nå lagt ut en advarsel til sine kunder på Linkedin.com og den dreier seg om falske kontoer som har blitt opprettet i SAS’ navn på X, tidligere Twitter.
Bakgrunnen er en artikkel i den amerikanske storavisen Wall Street Journal som omhandler svindel og falske kontoer for ulike flyselskaper.
Målet er å treffe kunder som har fått sine reiser kansellert for å hjelpe dem. På denne måten skaffer de seg folks kontoopplysninger. Derfra er veien kort for å kunne loppe folk for penger.
Dette er noe SAS kjenner seg godt igjen i, skriver van der Werff:
Kan ikke fortsette
– Vi har lagt merke til den samme trenden med falske kontoer på X (tidligere Twitter) som utgir seg for å være forskjellige flyselskaper, inkludert SAS. Som et svar på dette har teamet vårt allerede utstedt en advarsel, som er festet til toppen av vår offisielle konto på X. Teamet rapporterer også alle bedragerkontoer de ser, men nye dukker stadig opp, skriver han.
Han mener situasjonen der folk blir forsøkt lurt av falske kontoer, ikke kan fortsette:
SAS-sjefens råd
– X bør gjøre mer for å beskytte brukerne mot bedragere. Og som bransje må vi jobbe sammen om å finne en løsning, for dette er en uholdbar situasjon som berører oss alle, skriver han.
Artikkelen fortsetter under bildet
«SAS-teamet rapporterer alle bedragerkontoer de ser»
SAS-sjef Anko van der Werff. Plakat fra X.
Han har følgende råd til sine kunder:
– Den beste måten å få hjelp på er alltid å kontakte vårt kundeserviceteam direkte, enten ved å ringe oss eller chatte med oss på våre offisielle nettsider. Hvis du velger å kontakte oss via sosiale medier som X, må du være forsiktig og være oppmerksom på bedragere.
Ville selge kofferter
SAS har også lagt ut en fast plakat på X-kontoen der de opplyser om svindelvirksomheten, og ber også folk om å rapportere kontoer som ikke er SAS’ offisielle.
Reiselivet er ikke ukjent med svindel. Forleden kunne flysmart24 fortelle om Avinor som måtte rykke ut mot en Facebook-konto som fortalte at Avinor solgte gjenglemte kofferter for 16 kroner stykket.
– Avinor selger aldri kofferter videre. Dersom våre følgere får en slik forespørsel, eller ser en slik side, kan de være helt sikre på at det ikke er oss, sa kommunikasjonsrådgiver Ylva Celius Trulsen i Avinor.