Startskuddet gått for økt konkurranse til Gran Canaria

Tøffere konkurranse på ruteflymarkedet mellom Norge og Gran Canaria fra i dag. Air Baltic er nå i gang med sin nye og offensive satsing fra Oslo, Bergen og Sandefjord til Las Palmas. Foto: Shutterstock

Fra fredag ettermiddag har flykonkurransen mellom Norge og Gran Canaria økt. Det sørger flyselskapet Air Baltic for.

Om ettermiddagen fredag tok et av selskapets fly av fra Bergen Lufthavn. Det satte kurs mot flyplassen i Las Palmas.

Dermed er startskuddet gått for økt konkurranse for rutefly på denne strekningen. Det har allerede slått ut på billettprisene.

Blande seg inn

SAS og Norwegian har til nå vært alene om dette direkte-markedet. Nå vil Air Baltic blande seg inn og være med i kampen om norske passasjerer på nye ruter til vinterferiefavoritten.

Fra Bergen skal selskapet fly hver tirsdag og fredag i hele vintersesongen.

De nærmeste dagene fortsetter Air Baltic sin opptrapping i sin vintersatsing.

To nye åpninger

Lørdag ble nok en ruteåpning fra Norge til Gran Canaria feiret:

Da gikk første avgang til Gran Canaria fra Torp Sandefjord Lufthavn. Den skal, som fra Bergen, flys to ganger i uken – onsdager og lørdager.

Så, søndag, ble den tredje nye ruten satt i drift.

Da fløy Air Baltic en ny rute fra Oslo Lufthavn, direkte til Gran Canaria. Den skal flys hver søndag.

Base på Gran Canaria

Med den rutepremieren er det latviske flyselskapet i gang med en helt ny satsing i Norge.

Air Baltic har denne vinteren plassert to av sine Airbus A220-fly på en vinterbase i Las Palmas. De har plass til 145 passasjerer, og er inndelt i to klasser – økonomi og business.

Artikkelen fortsetter under bildet

I gang fra Torp. Fra venstre Thomas Ramdahl, kommersiell direktør i Air Baltic, sammen med rutesjef Madeleine Rieber Waldjac, markeds. og kommunikasjonssjef Tine Kleive-Mathisen samt adm. dir. på Torp, Gisle Skanse. Foto: Ingebjørg Tollnes

Base betyr at både fly og mannskap er plassert der. Flyene går ut fra Gran Canaria om morgenen, og vender tilbake fra sine ulike reisemål på ettermiddagen.

I tillegg til Norge, satser selskapet også på nye ruter fra København, Aalborg, Billund, Tampere, Riga, Tallinn og Vilnius.

Har bestilt 30 nye fly

Air Baltic har klare vekstambisjoner fremover.

For kort tid siden kunne flysmart24 fortelle at selskapet har bestilt 30 nye Airbus A220-fly, som skal leveres i årene frem mot 2030.

Selskapet har gjort det klart at det skal opp i en flåte på 100 fly i løpet av de syv neste årene.

Selskapet disponerer i dag rundt 50 fly, og har i tillegg til bestillingen på 30 fly sikret seg opsjon på ytterligere 20 fly.