Kjøper du flybillett godtar du også å bli kastet av flyet

Flyselskapene stiller klare krav til passasjerens oppførsel før og under en flyvning. De som ikke etterkommer disse, risikerer å bli kastet av. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Alle som kjøper en flybillett må hake av for å ha lest betingelsene før de får gjennomført kjøpet. Det kan det være lurt å faktisk ha gjort.

Mange er trolig ikke klar over at når de har signert for å ha lest vilkårene, har de også underskrevet på at flyselskapet har fått retten til å kaste passasjeren av flyet.

Dessuten godtar passasjeren å bli straffeforfulgt etterpå. Opptrer noen slik at det blir nødvendig å for eksempel kroppsvisitere den reisende, har man også sagt ja til dette.

Ukjent for mange

Alt dette og mye mer, er blant de vilkårene SAS, Norwegian, Widerøe og alle flyselskap har for å ta deg om bord og fly deg til ditt bestemmelsessted.

Disse bestemmelsene har flysmart24 bladd litt i, og er overbevist om at dette er ukjente vilkår for mange reisende.

Flyselskapene stiller blant annet klare krav til hvordan folk oppfører seg om bord, og at de overholder de tidsfrister selskapene har oppgitt for avgang.

– Ja, hva som er forventet av den enkelte passasjer er beskrevet i de såkalte vilkår for befordring, som man godkjenner ved kjøp av billett, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til flysmart24.

Klarer ikke oppføre seg

Hun forteller at det i løpet av en måned er mellom 8 og 10 personer hver måned som enten blir nektet ombordstigning eller må forlate flyet etter boarding:

–  Sett i lys av at vi i oktober eksempelvis hadde over 2 millioner passasjerer, så er det relativt sjelden. De fleste passasjerene er det en glede å ha om bord. Så det er viktig å understreke at det handler om et fåtall som ikke oppfører seg. Men hvert enkelt tilfelle med slike passasjerer er ett for mye, da de gjør det ubehagelig for andre passasjerer samt for de ansatte. I tillegg forsinker det flygningene, sier Sund.

Hun tror mange har lest befordringsvilkårene.

Tidlig stopp

– Det store flertallet forstår uansett hvordan man oppfører seg gjennom reisen og hvordan være en god passasjer. Men når det ikke skjer, så er det ofte alkohol med i bildet og da kan det hende man glemmer hva man har lest i forkant, sier Sund.

Det kan bli full stopp allerede før flyvningen. De som møter opp og viser tegn til at de er påvirket av alkohol eller har en utagerende oppførsel, kan rett og slett bli nektet å være med flyet:

Både SAS og Norwegian har et vilkår som sier at «etter å ha foretatt en rimelig vurdering kan vi komme til å nekte å transportere deg og bagasjen din.»

Dette skal du ikke gjøre

Hvis du får et skriftlig varsel, betyr det at det er anledning til å kreve erstatning i etterkant. Men slett ikke alltid.

For hvis du bryter noen helt konkrete bestemmelser i selskapenes vilkår, mister du plassen din og pengene du har betalt for billetten.

Dette gjelder situasjoner som blant annet disse:

  • Du har hindret flybesetningen i å utføre sine oppgaver under tidligere flyvninger, og det er grunn til å tro at slik klanderverdig oppførsel kan forekomme igjen.
  • Din oppførsel er forstyrrende ovenfor andre passasjerer eller besetningen.
  • Du har nektet å etterkomme en sikkerhetskontroll.
  • Hvis det fremstår at du ikke har gyldige reisedokumenter, eller at du har til hensikt å ødelegge disse under flyvningen, eller at du nekter å overlevere reisedokumenter til flybesetningen dersom de skulle anmode om det.
  • Hvis passasjeren ikke kan bevise at identiteten er den samme som det navn som står på billetten eller bestillingen.
  • Du nekter å følge selskapenes sikkerhetsinstrukser.

Kroppsvisitere deg

Reisebetingelsene sier også klart at flyselskapet har rett til å kontrollere deg og bagasjen din. De har også rett til å tilkalle lufthavnmyndigheter for å foreta en kroppsvisitasjon, hvis de finner det nødvendig.

Du kan når som helst bli avkrevd legitimasjon for å vise at du er den som står oppgitt på billetten.

Hos Norwegian heter det:

«Vi vil bare gi befordring til den hvis navn står på billetten. Du må på oppfordring kunne fremvise gyldig legitimasjon identisk til navnet på billetten i samsvar med reglene….. Dersom du ikke kan vise gyldig legitimasjon eller nødvendige reisedokumenter, f. eks. pass eller visum, på oppfordring, forbeholder vi oss retten til å nekte deg befordring,» skriver selskapet.

Ingen nåde

Det vil heller ikke bli vist noen nåde for dem som ikke møter opp til avgang innenfor de frister som selskapet har:

«Hvis du ikke møter til vår ombordstigningsskranke innen de tidsfrister som er satt, vil din bestilling bli kansellert. Flyvningen vil under ingen omstendigheter bli holdt igjen, og du vil bli nektet ombordstigning for egen regning.»

Kan bli straffeforfulgt

Hos SAS blir det gjort klart at passasjeren risikerer konsekvent behandling hvis man for eksempel nekter å rette seg etter instrukser fra mannskap, røyker på toalettene eller oppfører seg på en måte som setter andre passasjerer i forlegenhet.

Om dette er bestemmelsene slik hos SAS:

«Du vil kunne bli satt av flyet og nektet videre befordring på et hvilket som helst punkt, og vil kunne straffeforfølges for forseelser begått om bord på flyet,» heter det.