En gang var British Airways (BA) en av luftfartens absolutte storheter. I dag er det redusert til et fire-stjernes flyselskap som blir omtalt som et selskap med service på nivå med et lavprisselskap.
Det ønsker BA sine sjefer å gjøre noe med. De ønsker å pøse inn penger i selskapet for å oppgradere standard og service, og bringe selskapet tilbake til gammel storhet igjen.
Sean Doyle, som er selskapets administrerende direktør, blir sitert på at han er «frustrert og lei» over alle problemene i selskapet.
Fant fort noen problemer
Derfor har han og resten av ledelsen kartlagt hvilke utfordringer selskapet må få orden på, skriver avisen The Times.
Det britiske analyseselskapet Skytrax har sett på BA sine standarder. En gjennomgang flysmart24 har gjort av disse vurderingene, vitner ikke om at det ligger i luften noen forbedring av 4-stjerners posisjonen.
Tvert imot. Skytrax melder at de i en ny gjennomgang av selskapets produkt, har funnet noen områder der standarden er nede på 3 stjerners nivå.
Skytrax: – Et lavprisselskap
Blant annet gjelder dette de ansattes tilstedeværelse i kabinen under flyvning og oppmerksomheten mot kundene.
– På kortdistanseruter er British Airways et lavprisselskap på økonomiklasse, og Club Europe (business class) trenger forbedring, advarer Skytrax.
Det har ikke vært vanskelig for BA-sjefene å finne punkter som de ønsket å forbedre. De lette, og har nå identifisert 600 områder der de ser at selskapet kan bli bedre.
Bedre opplevelse om bord
Fremfor alt vil sjefene oppgradere passasjer-opplevelsen om bord. De vil høyne standarden slik at BA sine kunder kan kjenne igjen en komfort og service som de fikk da BA var et av verdens best likte selskap.
Tiltakene er anslått å koste svimlende 7 milliarder britiske pund.
Selskapet vil blant annet forbedre brukervennligheten og kvaliteten på selskapets nettsider. Også flyplass-loungene bør få en forbedring.
En fullstendig plan for oppgraderingen av hele British Airways-produktet er ventet å bli presentert over nyttår.