Samme erstatningskrav: Ryanair sa nei – Norwegian sa ja

Norwegian og Ryanair ble møtt med likt erstatningskrav. Ryanair avviste kravet, Norwegian aksepterte det. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Må en passasjer være om bord på en flyvning for å kunne kreve erstatning når flyet blir så forsinket at det utløser rett til erstatning for den reisende?

Dette spørsmålet har Transportklagenemnda for flyreiser behandlet for andre gang på kort tid. Resultatet ble det samme:

Ja, kunden har krav på pengene tilbake og erstatning for forsinkelse i henhold til EUs regler, hvis grunnlaget er til stede for det.

Ryanair sa nei

Å få medhold hjelper lite om du reiser med «feil» selskap. Det viser følgende eksempel:

Klagenemnda ga en reisende med Ryanair medhold i at vedkommende hadde krav på erstatning.

Flyet til London var mer enn 4 timer forsinket, noe som førte til at passasjeren droppet turen. Passasjeren satte likevel frem krav om erstatning. Dette kravet støttet flyklagenemnda, og anbefalte Ryanair å utbetale 250 euro til nordmannen.

Dette kravet nektet Ryanair å etterkomme, og viste til at vedkommende ikke var om bord i det forsinkede flyet.

Norwegian sier ja

Nå har flyklagenemnda behandlet en lignende sak mot Norwegian. Også her ble forsinkelsen så lang at passasjeren droppet reisen, men han krevde likevel erstatning.

Det fikk han også i denne saken, og fra Norwegian er beskjeden denne til flysmart24:

– I denne saken kommer vi til å imøtekomme kravet, og vi tar dialogen videre direkte med kunden, skriver selskapet i en epost.

Norwegian-saken gjaldt en reise med Norwegian fra Tromsø til Oslo. Den ble over 7 timer forsinket.

Krevde også erstatning

En av passasjerene ville ikke vente så lenge, og droppet turen.

Han fikk billettpengene tilbake, rundt 1 200 kroner. Da skulle man normalt tro at saken var avsluttet i minnelighet.

Men nei.

I etterkant krevde han også erstatning på 250 euro fra Norwegian for den forsinkelsen som hadde oppstått og som var utgangspunktet for at han valgte å ikke reise med den aktuelle avgangen.

Slik er reglene

Ifølge EUs forordning har man rett på erstatning fra flyselskapet om forsinket ankomst er på mer enn 3 timer, og flyselskapet kan sies å ha ansvaret for forsinkelsen.

Norwegian avviste i utgangspunktet kravet og viste til at forsinkelsen var forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.

Dessuten kunne selskapet dokumentere det faktum at vedkommende ikke var med på flyvningen. Da mente selskapet at han uansett ikke hadde krav på kompensasjon.

Nå har flyklagenemnda vurdert saken. Mannen var ikke med flyet, og da blir spørsmålet om passasjeren likevel har rett på erstatning?

Har krav på erstatning

Ja, mener nemnda og viser til en avgjørelse i EU-domstolen i 2007 der en tilsvarende sak ble behandlet. Der falt retten ned på at saksøker hadde krav på erstatning, selv om vedkommende ikke reiste med det forsinkede flyet.

Denne avgjørelsen legger flyklagenemnda også til grunn, og anbefaler overfor Norwegian at passasjeren i tillegg til full refusjon også får utbetalt 250 euro – i overkant av 2 800 norske kroner – i erstatning. Det vil mannen nå få.

Nemnda bemerker ellers at den heller ikke synes Norwegian har oppgitt en årsak til forsinkelsen som er god nok til å kunne nekte erstatning.