Kanonstart for de nye «SAS-kameratene»

To av de tre nye "flykameratene", SAS og KLM, har begge stor fremgang på landets største flyplass. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Om få måneder er SAS en del av Air France-KLM sitt nettverk, som følge av at SAS har fått nye eiere. De siste trafikktallene viser at de nye «SAS-kameratene» får en flying start.

En oversikt som Avinor har laget for flysmart24, viser at Norwegian fortsatt er på topp.

Men, den viser også at de tre nye partnerne SAS, Air France og KLM er i kraftig fremmarsj på Norges hovedknutepunkt for flytrafikk, Oslo Lufthavn. En god start for det nye samarbeidet.

Øker kraftig

På listen over de 10 største selskapene på hovedflyplassen i 2023, har både SAS, Air France og KLM en kraftig fremgang:

SAS økte antall passasjerer med 25 prosent, Air France med 22 prosent og KLM med 13 prosent.

Det er et godt utgangspunkt når Air France-KLM etter hvert blir en deleier i SAS, og de tre selskapenes ruteprogrammer skal tilpasses hverandre.

Sjefen fornøyd

– Veldig gode tall, sier Norge-sjefen for Air France-KLM, Halvor Gløersen, til flysmart24. Han sier at det er flere reisende og økte frekvenser som ligger bak den kraftige fremgangen.

Han minner om at tallene også må sees i sammenheng med at 2022 fortsatt var et år da pandemien satte sine begrensninger, og at 2023 ble brukt til å bygge opp selskapenes nettverk igjen. Dette gjelder imidlertid for alle selskapene.

Slik er stillingen nå

De 10 største på Oslo lufthavn i 2023 var disse, tallet i parentes viser deres plassering i 2022:

  1. Norwegian (1) – 16 pst økning
  2. SAS (2) – 25 pst økning
  3. Lufthansa (3) – 6 pst økning
  4. KLM (4) – 13 pst økning
  5. Ryanair (5) – 2 pst økning
  6. Sunclass Airlines (7) – 25 pst økning
  7. Widerøe (6) – 1 pst økning
  8. Air France (9) – 22 pst økning
  9. Finnair (8) – 4 pst økning
  10. British Airways (10) – 30 pst økning

Kilde: Avinor

Best på utlandet

Direktør for trafikkutvikling, Gaute Skallerud Riise, sier til flysmart at den generelle flytrafikken på norske flyplasser ventes å vise en kraftigere økning for utenlandstrafikken enn innenlandstrafikken det inneværende året:

– For Avinor samlet og OSL er tallene omtrent de samme. Vi har gjennom 2023 hatt en økende andel utlendinger på Avinor sine lufthavner, der de på utland er tilbake på pre-pandemi nivå etter sommeren. Dette vil være en viktig driver for utviklingen også i 2024, der andelen utlendinger forventes å øke videre, sier Riise.

Han presiserer imidlertid at usikkerheten knyttet til økonomi og geopolitiske forhold fortsatt er stor. Det gjør ifølge Riise at den videre utviklingen kan gi større utslag i trafikken, enten positivt eller negativt.