Da ferien var slutt veltet klagene inn fra norske turister

Ferien på den greske øya Karpathos endte i en klageflom fra de norske gjestene. Nå har pakkereisenemnda sett på klagene deres. Foto: Shutterstock

Det fins enkelte absolutte krav hvis en turist er misfornøyd med produktet og ønsker å klage på en pakketur. En klage følges gjerne av et krav om erstatning.

En av de viktigste betingelse for å kunne nå frem med en klage, er at de reisende tar kritikken opp med hotellet først, eller kontakter reiseselskapet.

Slik kan turoperatøren rydde opp i problemene straks, slik at kundene blir fornøyde og får et hyggelig ferieopphold.

Klagene veltet inn

Det vilkåret hadde ikke fire nordmenn tatt hensyn til, etter at de hadde feriert på den greske ferieøya Karpathos sist sommer.

Først da ferien deres gikk mot slutten, veltet det inn med klager fra de norske gjestene.

De fire hadde bodd på det 3+ stjerners hotellet Karpathos Village på Karpathos: Det er en populær ferieøy som ligger i det sørøstlige Egeerhavet.

«Alt» var galt

De var skuffet og mente ferien var så ødelagt at krevde nesten hele turens pris tilbake.

Listen over klagemål var lang:

De var de misfornøyd med den generelle hotellstandarden. Det var maur spredt rundt på senger og på kjøkkenet. Sengene var for harde, og de mente badegulvet var fuktig og glatt og at ingen av dørene fungerte som de skulle.

De klaget over at badet hadde en 80-talls stil, og en toalettdør som ikke kunne låses. De måtte betale ekstra for aircondition og til slutt mente de at en av de ansatte på hotellet som ble oppfattet som uhøflig.

Avviste kravet

Klagene kom først da det var to dager igjen av den ukelange ferien.

De krevde 20 000 kroner tilbake av arrangøren Apollo Reiser, eller et gavekort fra selskapet.

Ferieturen hadde kostet dem 26 000 kroner.

Apollo avslo kravet, og mente nordmennene ikke hadde krav på noen erstatning. Dermed havnet saken i pakkereisenemnda.

Takket nei til hjelp

Reiseselskapet forklarte overfor nemnda at Apollos representanter på stedet først ble kontaktet om ettermiddagen, to dager før nordmennenes hjemreise. Da ble de presentert klagene.

Apollo viste til at klagene kunne ha vært rettet på om de fire hadde tatt kontakt tidligere.

Da Apollo foreslo som et strakstiltak at de skulle følge opp saken overfor hotellet, takket gruppen nei. De ga uttrykk for at de ikke ville bytte rom, siden det var så kort tid igjen av ferien.

Klar konklusjon

Nå har pakkereisenemnda sett på nordmennenes krav, og landet på samme konklusjon som Apollo:

Disse har ikke krav på fem øre tilbake.

Nemnda konkluderer kort og klart:

– Slik nemnda vurderer det kunne forholdene enkelt vært avhjulpet dersom klager enten hadde sagt fra tidligere eller akseptert hjelp fra Apollo. Etter nemndas syn anbefales det at klager ikke gis medhold, heter det i den enstemmige beslutningen.