«Røyker og drikker i smug, de slåss med kabinansatte»

Reisende lager bråk på flyplassene og om bord på flyene. Nå settes det inn tiltak mot situasjonen. Illustrasjonsfoto: Knut-Erik Mikalsen

Luftfarten i Norge har satt inn en ny offensiv mot bråkete flypassasjerer. Det er en innsats som skjerpes både på flyplasser og om bord i flyene.

Det var flysmart24 som tidligere i år kunne fortelle om den dramatiske utviklingen som fikk Luftfartstilsynet til å slå alarm etter at nye tall har vist at antall uønskede hendelser på fly ble doblet fra 2022 til 2023.

Derfor setter næringen nå foten ned, og lanserer konkrete tiltak som tar sikte på å dempe aggressiv og provosende opptreden fra passasjerene.

Mer krevende

Luftfartens aktører distribuerer i disse dager informasjon om tiltak som blir gjort, men også om de episoder som faktisk forekommer på flyene.

Passasjerene blir bedt om å være i flymodus, og at det å fly skal være hyggelig for alle.

– Samhandling med passasjerer er en givende, men også en utfordrende del ved jobben. Dessverre har økningen av hendelser med uregjerlige passasjerer gjort jobben enda mer krevende, sier David Opsahl Moldskred, flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet.

Dramatiske hendelser

Hendelsene på fly i Norge er dramatiske:

Det dreier seg om verbal og fysisk trakassering, overstadig beruselse, røyking om bord, narkotikabruk, og ikke å følge besetningens instrukser.

Nå ønsker luftfarten å rette oppmerksomhet mot dårlig oppførsel på flyplassene og om bord i flyene.

Derfor kan reisende etter hvert høre nye annonseringer over høyttaleranleggene som skal bevisstgjøre publikum om nødvendigheten av normal oppførsel.

Dette skjer på flyene

Luftfartstilsynet lister opp hendelsene rundt de som lager bråk på denne måten:

  • Uregjerlige passasjerer røyker og drikker i smug.
  • De slåss med kabinansatte.
  • De urinerer i midtgangen.
  • De utsetter ansatte og medpassasjerer for drapstrusler.
  • De kommer med seksuelle tilnærmelser, og de trakasserer ansatte og medpassasjerer.
  • Noen er så ruspåvirket at de ikke kan håndtere seg selv, og ender opp med å bli en trussel for alle.

Alkohol-serveringen

Tiltakene som settes i verk, dreier seg om flere forhold:

Luftfarten skal styrke opplæringen i å håndtere konflikter og roe ned opphetede situasjoner. Bransjen skal også få klarere regler og begrensninger for servering av alkohol på flyplasser og om bord.

I dag koordinerer Moldskred innsatsen mot uregjerlige passasjerer.

Har blitt spyttet på

Med sin bakgrunn som kabinansatt og nåværende rolle som flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet, ser han utfordringen fra begge sider.

Selv har han blitt spyttet på, hetset og drapstruet. Og det fordi en passasjer ikke fikk plass til håndbagasjen akkurat der han satt.

– Slike hendelser oppleves skremmende og utrygt. Disse passasjerene utgjør en fare for sikkerheten om bord. Derfor må vi ta problemet på alvor, sier Moldskred.