Må sette inn storfly som reserve-løsning

Icelandair til Oslo med større fly enn normalt. Men kun for én dag. Foto: Icelandair

Flere flyselskaper i Europa setter inn langdistansefly på kortere Europa-ruter i tiden fremover. Både Swiss og Icelandair er blant dem som melder seg på med bruk av langdistansefly.

Swiss skal fly både til Athen og Genève med Boeing 777 og Airbus A330, mens Icelandair kommer til Oslo med en Boeing 767.

Som flysmart24 har skrevet ved flere anledninger, blir det langdistansefly å se på flere korte Europa-ruter denne våren og sommeren.

På flere ruter

Det siste tilfellet vi omtalte var det Lufthansa som setter inn Airbus A350 på kortruter mellom München og Hamburg, samt mellom München og Hannover nå i april.

Nå melder rutenettstedet Aeroroutes.com at Lufthansa-eide Swiss vil bruke langdistansefly Airbus A330 på strekningen Zürich til Genève og mellom Zürich og Athen der selskapet setter inn Boeing 777.

For Icelandair dreier det seg riktig nok bare om én flyvning. Den vil finne sted 18. mai, og Icelandair skal bruke en langdistanse-maskin på ruten mellom Oslo og Reykjavik.

Vedlikehold

I stedet for det vanlige Boeing 737 Max-flyet, setter selskapet denne dagen inn en Boeing 767-300ER på ettermiddagsavgangen.

–   Litt artig å få inn en så stor maskin. Grunnen til at vi setter inn en Boeing 767 er at et av Max-flyene som skulle ha vært brukt, er satt opp med vedlikehold denne dagen, sier Icelandairs salgssjef i Norge, Bjørn Tore Larsen, til flysmart24.

Boeing 767 er en flytype som er beregnet på de lengre interkontinentale non stop-rutene, men som også brukes på Europa-ruter der det er behov for stor frakt-kapasitet.

Bruker Max-fly

Boeing-maskinen er et fly med bredt skrog og har to midtganger. I Icelandairs versjon er flyet delt inn i tre klasser og som kan ta opptil 262 passasjerer.

Selskapet har normalt to daglige avganger, som regel med Boeing 737 Max-fly. Siden det brukes et større fly enn normalt den 18. mai, blir de to avgangene slått sammen til én, og flys med en Boeing 767.

For dem som vil se nærmere på storflyet fra Icelandair er ruten 18. mai satt opp med landing på Oslo Lufthavn klokken 12.35, og med retur til Keflavik klokken 13.50.