Kjøper Syden-reise uten å ane hvor turen går

Nå blir det snart mulig å kjøpe en Syden-tur uten å vite hvor man skal reise. Suksess fra i fjor blir gjentatt i år. Foto: Shutterstock

Reiseselskapet Apollo gjentar i år en av fjorårets absolutt største suksesser. Nordmenn blir invitert til å kjøpe Syden-tur, men uten å ane hvor turen går.

Da selskapet la opp til et forsøk med det samme opplegget i fjor, fikk det en respons som overrasket alle:

Turene ble solgt unna på bare et par dager.

Enkelt opplegg

Nå legges årets turer ut for salg i det som kalles «Destinasjon ukjent:»

Opplegget er enkelt:

Kundene får tilbud om å kjøpe en reise, som arrangeres i de rolige periodene i sesongen.

– Med tanke på hvor høy interessen var sist, så er vi selvfølgelig ekstra spente i år. Vi håper at nordmenns eventyrlyst fortsatt er like stor, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo til flysmart24.

Ukjent hotell

Kundene kan velge nivå for komfort og pris, men får ikke vite det eksakte reisemålet eller hvilket hotell man skal bo på før noen uker før avreise.

Hun sier at opplegget denne gangen er likt som i fjor, men med små justeringer:

– Den største forskjellen er at man kan velge mellom ulike hotellkategorier. I tillegg får man vite reisemålet litt tidligere denne gangen. Reisene slippes for salg den 18. april, og informasjon om hvilket reisemål man skal til blir avslørt i slutten av mai, forteller Rivera.

Avreiseperiode er fra uke 32 til uke 36, og avreisebyer er Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen.

Prisen er avhengig av standard, fra 2 498 kr. til 5 998 kr. Det er også mulig å kjøp bare fly.

Utrolig spent

Turene vil gå til destinasjoner som allerede fins i Apollos kataloger.

I fjor var  80 prosent av dem som bestilte en reise til «Destinasjon ukjent» mellom 50 og 79 år – og mest populære var reisene blant aldersgruppen 60 til 69.

Disse sto for godt over 30 prosent av salget alene.

– Jeg må innrømme at jeg er utrolig spent på å se om målgruppen har endret seg. Har de eldre smittet over på de yngre, eller er det fortsatt den samme målgruppen som utmerker seg som de mest vågale?, lurer Rivera på.

Testet i Sverige og Danmark

Apollo testet ut tilbudet for første gang i Norge i fjor.

Selskapet har testet opplegget tidligere i Sverige og Danmark, med stor suksess.

SAS har nylig gjennomført et lignende opplegg, og inviterte medlemmer av lojalitetsklubben Euro Bonus på tur uten å røpe reisemålet.

Interessen var overveldende, men bare 180 fikk være med på turen forrige helg. Den viste seg å gå til Athen.