Det er nesten ikke til å tro, men i 21 år på rad har den internasjonale flyplassen i Zürich blitt kåret til Europas beste flyplass.
År etter år har den sveitsiske hovedflyplassen blitt utropt til vinner, i en konkurranse der Zürich har danket ut alle de mer sentrale og topp moderne flyplassene i Europa.
Zürich Airport (flysmart24):
Men flyplassen får slett ikke bare ros. Mange passasjerer er nådeløse i sin kritikk av flyplassen, og gir klart uttrykk for dette på sosiale medier.
Kundetilfredshet
Likevel har Zürich opplevd å vinne førsteprisen i World Travel Award sin kåring av Europas beste flyplass, i en ubrutt rekke hvert eneste år siden 2003.
Kåringen baserer seg på en vurdering av kundetilfredshet, og kvaliteten på produkter og tjenester på og rundt lufthavnen.
Artikkelen fortsetter under bildet

Ikke rart at Lukas Brosi, administrerende direktør ved Flughafen Zürich, er tilfreds over den lange vinner-rekken:
– Å sikre høy kvalitet for våre passasjerer er av stor betydning for Zürich lufthavn, sier han.
Ikke blant de 10 største
Flyplassen er ikke blant de 10 største i Europa, målt etter antall flyvninger. Den ligger for øyeblikket på en 13. plass.
Den er heller ikke en hovedstadsflyplass, men likevel et stort europeisk knutepunkt – ikke minst for mange forretningsreisende.
– Zürich er en flyplass «midt» i Europa. Det er en effektiv og rask flyplass. Swiss og partnere har gode forbindelser både i Europa og ut til mange andre destinasjoner. Dette sier adm. dir. i Norges største reisebyråkonsern, Per Arne Villadsen i Berg-Hansen, til flysmart24.
Pilotene vinker tilbake
Flyplassen i Zürich har noe ikke mange andre flyplasser i Europa har, og som tiltrekker seg mer enn 200 000 besøkende hvert år:
Artikkelen fortsetter under bildet

En egen observasjonsplattform på taket, som gir besøkende nærkontakt med det travle livet på flyplassens tre rullebaner. Her kryr det av folk – store, små, kvinner og menn – den dagen flysmart24 er innom.
Ikke rart. Her opplever publikum å komme tettere på flyene enn på de fleste andre lufthavnene som har utsiktsplass.
Spesielt setter publikum tydelig pris på å se de store langdistanseflyene som siger forbi.
Mens flysmart24 oppholder seg på taket, opplever mange av tilskuerne å få hyggelig respons fra pilotene i cockpit. Pilotene vinker tilbake når folkene på flyplasstaket hilser til dem.
God flyt i trafikken
Joonas Vihavawen er ansatt i et av flyplassens handlingselskaper, og er blant dem som har tatt oppstilling ved gjerdet mot flystripene. Her tar flyene av og lander kontinuerling.
– Det er ikke rart i det hele tatt at Zürich vinner konkurranser. Dette er en svært godt organisert flyplass, med korte avstander for passasjerene og med god flyt i trafikken. Mange flyselskaper sørger for et godt rutetilbud, nær sagt uansett hvor man skal. Det liker de reisende, sier han til flysmart24.
Akkurat dette tilbudet, mener Vihavawen, er et moment for dem som stemmer for at dette er den flyplassen de liker best.
Nytt passasjer-tilbud
Hos flyplass-ledelsen kan man registrere at reisende flest er fornøyd med den opplevelsen de har med flyplassens tilbud av fasiliteter, som komfort, renslighet, shopping, mat og drikke.

Flyplassens tilbud til rask og komfortabel gjennomreise, Zürich Comfort, blir trukket frem av senior kommunikasjonsrådgiver Andrea Bärwalde som et nytt tiltak som reisende setter stor pris på:
– Dette er et nytt tilbud som er et direkte resultat av kundeundersøkelser, forteller hun til flysmart24.
Tilbudet kan kjøpes av alle, og gir reisende mulighet til å oppgradere seg til fast track og flyplasslounge.
God norsk vekst
Bärwalde sier at hoveddelen av trafikken til og fra flyplassen i Zürich er ruter fra andre byer i Europa, etterfulgt av ruter til Nord-Amerika og fjerne Østen.
Hun unnlater ikke å nevne at trafikken til og fra Norge har tatt seg opp, noe de setter stor pris på:
– Veksten til og fra Norge har vært over gjennomsnittet de siste 12 månedene, og vi forventer at markedet vil vokse ytterligere innenfor de eksisterende rutetilbudene, sier hun.
I dag er det SAS og landets eget flaggselskap, Swiss, som har ruter til og fra Norge fra Zurich.
Ramsalt kritikk
Nå er det absolutt ikke bare ros fra reisende som bruker flyplassen. På sosiale medier får Zürich mye skryt, men det utdeles også flere ørefiker fra misfornøyde passasjerer.
Artikkelen fortsetter under bildet

Du skal ikke google mye for å finne reisende som klager:
Det er lang ventetid for å få bagasjen, en treg sikkerhetskontroll, dårlig klimaanlegg, for få sitteplasser og for lange avstander, spesielt på interkontinentale reiser.
«Alt er bare rot»
Hos det britiske analyseselskapet Skytrax, som faktisk også står bak World Travel Awards, oppnår flyplassen karakteren 5 av 10 mulige.
Flyplassen blir kritisert av reisende for at den er dårlig organisert, og at det er lange køer. Noen ber folk holde seg unna flyplassen, «fordi alt er bare rot der:»
På Reddit blir Zürich omtalt av en reisende på denne måten, flatterende for vår egen hovedflyplass:
– Jeg synes Zürich flyplass er fin, men København og Oslo er bare litt bedre.