I den senere tid har det blusset opp en ny debatt rundt servering av alkohol på flyplassene.
Mange mener at årsaken til de økende hendelsene med bråkete passasjerer om bord på flyene, kan knyttes til alkoholservering før passasjerene går om bord.
Derfor har blant andre Ryanair-sjef Michael O’Leary foreslått at ingen som skal fly, skal kunne kjøpe mer enn maks to alkoholholdige drikker mens de oppholder seg på flyplassen.
Også flyansattes organisasjoner i Norge har bedt om alkokutt på flyplassene. Kabinforeninger både i SAS og Norwegian har gått inn for dette.
Avviser ikke tiltak
Hos det norske Luftfartstilsynet, som har som oppgave å sørge for sikkerheten i norsk luftfart, er debatten om alkoholservering på flyplassene et forhold man følger med på.
Flyoperativ inspektør David Opsahl Moldskred sier at tilsynet forholder seg til gjeldende regelverk, men avviser ikke at det kan komme endringer i tiden fremover:
– Vi følger debatten med interesse og er åpne for dialog med både luftfartsaktører, myndigheter og bransjeorganisasjoner for å finne de beste løsningene, sier Moldskred til flysmart24.
Flysikkerheten i fare
Moldskred har de senere årene jobbet mye med å begrense en trend som er økende i hele markedet med rusede passasjerer som lager bråk om bord.
Dette er passasjerer som opptrer voldelig mot både ansatte og andre reisende, og som setter flyets sikkerhet i fare.
Han sier at Luftfartstilsynet ønsker alle diskusjoner om tiltak som kan bidra til økt sikkerhet og et tryggere arbeidsmiljø for besetningen velkommen.
En utfordring
– Tematikken rundt begrensning av alkoholservering til passasjerer før flyvning er interessant, da rusrelaterte hendelser fortsatt utgjør en utfordring i luftfarten, sier Moldskred.
Han poengterer likevel at Luftfartstilsynet, som tilsynsmyndighet, forholder seg til gjeldende regelverk. Luftfartstilsynet vurderer fortløpende utviklingen i rapporterte hendelser.
– Eventuelle endringer i praksis knyttet til alkoholservering, vil måtte vurderes opp mot både sikkerhetshensyn, internasjonale reguleringer og kommersielle forhold, sier Moldskred.
Slik skal det kontrolleres
Kritikerne av Ryanair-sjefens alkoholforslag om maks to alkoholenheter på flyplassen, går først og fremst ut på at dette er noe som vil være umulig å begrense.
Det irske selskapet mener imidlertid at kontrollen kan skje ved å bruke strekkoden på boardingkortet på samme måte, som vi i dag avgjør hvem som har anledning til å handle på taxfree.