Om resultatet for første kvartal var blodrødt for Bjørn Kjos og Norwegian, er det i alle fall ett tall som peker riktig vei: Inntektene fra salg av bagasje, sete, mat samt gebyrer vokser mer enn antall passasjerer.
Driftsresultatet for Norwegian i vinter ble som ventet ble nitrist, minus 2,2 milliarder kroner. Kostandene øker som følge av dyrere dollar og høyere drivstoffpriser, i tillegg til at selskapet har hatt store utgifter knyttet til den massive satsingen på langdistanseruter.
-Flyene fylles godt og stadig flere kunder, både i nye og mer etablerte marked, velger å fly med Norwegian. Langdistanseoperasjonen vår er godt etablert, noe som er et bevis på at reisende ønsker å fly interkontinentalt til en lav pris, sier konsernsjef Bjørn Kjos i forbindelse med kvartalstallene.
Derfor kan konsernet i dette kvartalet bokføre 7,5 millioner reisende. Det er en økning på 12 prosent i forhold til samme periode i fjor.
Det gir igjen en pen vekst på det livsviktige mersalget, ancillary revenue, om bord. Denne omsetningen økte fra 1,32 milliarder korner i første kvartal i fjor til 1,62 milliarder i same periode i år.
Det innebærer at hver eneste passasjer som fløy med selskapet i årets tre første måneder kjøpe seg bagasje, sete og mat og drikke om bord for 216 kroner.
Det er en vekst på 17 prosent, mens antall reisende økte med 12. Med andre ord, flere passasjerer handler enda mer hos Kjos enn bare selve flybilletten.
For utenforstående kan denne inntektskilden virke lite viktig. For Norwegian står den for nesten en fjerdedel av selskapets totale inntekter på nærmere 7 milliarder kroner dette kvartalet.
Det forklarer hvorfor kunder, når de skal bestille billett hos Norwegian, møter en flom av tilbud om å foreta ekstrakjøp i tillegg til billetten. Når selve billettprisen er presset til bunns, er det viktig å jekke opp inntekter gjennom salg av ekstraprodukter som mat, sete og bagasje, i tillegg til å få de til å bruke penger under selve flyturen.
Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i selskapet har tidligere uttalt at mersalget er viktig, men at det også er viktig at det er kundene selv som bestemmer om de vil foreta ekstrakjøpene.
Denne inntektskilden er ikke bare viktig for Norwegian. I en tid der stadig flere flyselskaper skraper prisene og tilbyr reisende å betale kun for sete, skal dette mersalget kompensere for redusert billettpris.