Tvinges til å ta grep for å få flyene i rute

Ny destinasjon fra Oslo til Thailand, ny rute til Krabi. Foto: Norwegian

Norwegians langrutetrafikk vokser kraftig, men selskapet har alvorlige problemer med punktligheten på disse operasjonene. På det verste har fire av ti fly landet forsinket. – Ikke godt nok, innrømmer selskapet og tvinges til å ta grep.

Det er driften i regi av det irske datterselskapet, Norwegian Air International (NAI), som volder de store problemer.

Det alvorlige i situasjonen er at det er dette selskapet som skal sørge for Norwegians fremtidige vekst. NAI står både bak langrute- og Europa-trafikk for Norwegian, og flyr også en rekke ruter til og fra Norge.

Passasjerene reagerer og selskapet får gjennomgå på sosiale medier i utlandet på grunn av massive forsinkelser og også en rekke kanselleringer.

Hos det globale analyseselskapet Flightstats.com var NAI nede på en punktlighet på 74 prosent i april. Det betyr at hvert fjerde fly landet forsinket, og selskapet havnet på en 22. plass av totalt 27 selskaper som er med i oversikten.

Punktligheten har imidlertid vært svak over lang tid. Hos Norwegian sier man at flyene som opererer i det internasjonale flyplasser er mer utsatt for å bli påført forsinkelser enn de flyene som opererer på for eksempel skandinaviske flyplasser.

Men ett grep har Norwegian tatt, og det retter seg mot folk som sleper for mye bagasje med seg til gaten og som de håper å få med seg inn i flyet som håndbagasje;

-Derfor må vi få folk til å følge bagasjereglene nøye. Dersom passasjerer har med seg for mye håndbagasje kan det føre til forsinkelser fordi kabinpersonale må sjekke inn bagasjen ved gate. Noen minutters forsinkelse kan altså lett føre til store følgeforsinkelser i løpet av en dag, sier senior kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson til flysmart24.no.

Hun innrømmer at det er for mange fly som ikke klarer å holde ruteplanen:

-Punktligheten er ikke god nok og vi jobber med å forbedre dette. Vi har en stadig mer internasjonal operasjon med flygninger til og fra flyplasser rundt i verden der punktligheten generelt sett for alle er dårligere enn det vi er vant til i Skandinavia, sier hun.

Hun forklarer det med at på internasjonale flyplasser, som London Gatwick der kapasiteten i utgangspunktet er sprengt, påvirkes punktligheten i mye større grad av for eksempel vær enn på skandinaviske flyplasser.

-Dårlig vær fører rakere til begrensninger på landinger og avganger. Dette gjør at man ofte får store følgeforsinkelser som påvirker resten av ruteprogrammet. Derfor jobber vi løpende med å forbedre de områdene vi selv kan kontrollere, sier hun.