Dette avgjør hvor nordmenn drar på sommerferie

Det er særlig en ting som får folk til å velge feriemål, viser undersøkelse fra Finn Reise. Dette er fra Madeira. Foto: Ving

Mange sier at de velger sommerens feriested ut fra anbefalinger fra venner og kjente, andre igjen fordi reisemålet ligger nært eller fordi stedet er solsikkert og billig. Men de aller fleste av oss lar en helt annen faktor være avgjørende når årets viktigste ferie skal bestemmes.

Dette kommer tydelig frem i en fersk undersøkelse som Norstat har utført for Finn Reise.

Her forklarer en overveldende majoritet på 45 prosent av de spurte hva som avgjør reisemål. Svaret slår beina unna alle forestillinger om at nordmenn er på jakt etter det nye og unike når de skal ut på ferie. Den klart viktigste forklaringen er:

At de har vært der før.

Andre forhold som avgjør reisemål er at reisemålet er solsikkert (27 pst.), at det er et trivelig sted med god mat (25 pst.) scorer også høyt. Likevel er det en klar majoritet som sier at de velger reisemål fordi de har vært der før, og hele 74 prosent svarer at de har vært der «mer enn 3 ganger.»

Administrerende direktør Christian Grønli i landets største reisearrangør Ving, mener undersøkelsen bekrefter en tendens som er blitt tydelig blant mange nordmenn:

Christian Grønli. Foto: Ving

-Vår erfaring på Ving at det er veldig mange som velger det same reisemålet om og om igjen. Og ikke bare reisemål, men veldig gjerne samme hotell og helst også samme rom. Det er mange som har funnet «sitt» sted, og de velger det kjente fremfor det ukjente. Ikke alle velger å dra på oppdagelsesferd i ferien sin, sier Grønli til flysmart24.no.

Han mener at det ikke er unaturlig at mange barnefamilier velger samme reisemål fra år til år, men man ser også at den samme tendensen gjør seg gjeldende når barna blir så store at de ikke lenger er med de voksne på ferie:

-Det er mange voksne par som finner sitt paradis og er trofaste til det gjennom mange år, sier Grønli.

Også markeds- og administrasjonssjef hos reisebyråkonsernet Ticket Feriereiser, Ellen Wolff Andresen, gjenkjenner godt konklusjonen i Finn Reisers undersøkelse:

Ellen Wolff Andresen. Foto: Ticket

-Vi velger det som er velkjent, selv om vi kanskje drømmer om noe annet. Så velger vi kanskje litt forskjellig dersom barna ikke er med på ferieturen lenger. Men det gir seg nok større utslag i forhold til valg av hotell og reiseperiode enn at vi endrer reisemål, sier hun.

Konklusjonen er den samme i undersøkelser som Ticket selv har foretatt:

-Vi ser jo det også ut fra våre egne bookingtall, sier Wolff Andresen som selv skal reise tilbake til Chania-området på Kreta:

-Jeg skal til samme sted som i fjor, og året før, og året før, og året før der igjen. Har blitt som å reise på hytta, sier hun.

Hos Finn Reiser sier kommersiell direktør Terje Berge at mange etter hvert har fått et svært nært forhold til det faste reisemålet:

Terje Berge. Foto: Finn

-Mange kommer igjen år etter år til det samme hotellet. De er der så ofte at de nærmest blir personlige venner av eierne og staben. Slik skjerper lysten til å reise tilbake, sier Berge.

Han tror likevel at de viktigste forholdene som skaper «repeters», som fenomenet kalles på fagspråket, er at folk trives på stedet, er blitt kjent der og liker maten og atmosfæren.

-Det er helt naturlig at det utvikler seg slike preferanser. De har funnet seg sitt favorittsted og vet akkurat hva de finner når de returnerer dit neste år, sier Berge som også skal gjøre det samme som i fjor sommer: Seilturer ut fra Hvalerøyene.