Det gir alltid en god start på ferieoppholdet når du ved innsjekk på hotellet får beskjed om at du skal få et flottere rom enn bestilt. Vit da dette: Oppgradering er sjelden bare ren flaks, du kan gjøre flere ting for å oppnå det.
For hver eneste dag må hotellene endre på sine planer og putte folk på rom som er mye bedre enn det de har bestilt og ofte betalt for.
Hvordan oppnår de det, de som blir «plukket ut» til å få disse rommene?
Redaksjonen i flysmart24.no har sett på en del tips og vurdert disse i forhold til egne erfaringer.
Det er spesielt et forhold som virker helt avgjørende:
Hvis hotellet har en gjesteklubb, bør du være medlem der. Det er som regel gratis, men det virker alltid positivt hvis du kan vise at du har en lojalitet til hotellet eller kjeden. Meld deg om nødvendig inn før ankomst.
Kjøp oppholdet på hotellets egne nettsider.
Mange bestiller hotell ukritisk på søkemotorer som Booking.com og Hotels.com. Selv om disse skaffer hotellene mange gjester, tar de grovt for seg med provisjon når du betaler. Sjekk alltid med hotellets egne nettsider, ofte får du rom for samme pris der. Kjøp heller hos hotellet, de liker egentlig ikke de eksterne søkemotorene så godt.
Hvis du ankommer sent på kvelden er også sjansene større for at du får et bedre rom. Standard-rommene er det størst etterspørsel etter og går som regel først. Sent på kvelden kan hotellet sitte igjen med rom av litt høyere standard. De kan dermed bli tvunget til å gi deg et bedre rom, fordi det simpelthen er bare de rommene de har igjen.
De som har god innsikt i næringen mener også at det kan være et sjakktrekk å spørre etter et hjørnerom. Disse rommene har større areal enn standard-rommene, og ofte også bedre utsikt. Har aldri sjekket denne muligheten, men prøv gjerne.
Det samme med denne varianten: Be om et rom høyt oppe i bygget. Det kan jo være fordi du vil ha best mulig utsikt. Det er gjerne slik at de beste rommene som regel er plassert høyt i bygget.
Så den mest opplagte muligheten: Be om å bli oppgardert. Det er ikke uforskammet, og du risikerer bare å få et nei.
Det du derimot absolutt ikke skal gjøre er å opptre uhøflig ved innsjekk og gi for tydelig inntrykk av at du selv mener at du fortjener et godt rom.
Eller enda verre – opptre nedlatende overfor den som jobber bak skranken.
Da risikerer du like gjerne å bli utsatt for resepsjonistens hemmelige og usynlige våpen, vedkommende gir deg et rom som vedkommende vet ikke er bra.
Uten at du aner hva som har skjedd.