Vil sette opp billettprisene, da må du passe deg

Det ble ikke noen flytur for 21-åringen som fleipet med terror på flyet. Illsustrasjonsfoto: Heathrow Airport

Prisen på flybilletter kommer til å øke i tiden fremover. Dette ser det nå ut til å være enighet om blant de store flyselskapene. Selv lavprisselskapene varsler prishopp.

Det er den europeiske flygiganten Lufthansa som sist har tatt til orde for at prisene må økes.

Da selskapet for noen dager siden la frem sitt halvårige 2018-resultat, som var svakere enn ventet, varslet man samtidig at utsiktene for et bedre økonomisk posisjon i tiden fremover ser lysere ut.

Fordi? Lufthansa løfter prognosen for inntekter fra billettinntekter, og ser for seg dyrere billetter fremover.

Den samme melodien har allerede kommet fra Norwegian som allerede i juni varslet økte priser som følge av høyere drivstoffutgifter.

Den store bølgen kommer imidlertid fra andre siden av Atlanterhavet. USAs store flyselskap har ifølge luftfartsnettstedet Skift varslet at publikum heretter må punge ut mer for å fly. Det har fått nettstedet til å spørre: Er tiden med billige flybilletter over?

Flyselskapene er forsiktige med å rope opp om at de skrur opp prisene siden det kan medvirke til å redusere etterspørselen. De vil først og fremst øke brukerbetalingen – altså gebyrene – og kutte antall avganger for slik å presse opp prisene.

Det er i denne situasjonen at kommersiell direktør for Finn reise, Terje Berge, oppfordrer folk til å være på vakt.

For det er slett ikke sikkert at det kommende prishoppet vil vise seg så tydelig på selve billettprisen:

-Dette vil også øke oppfinnsomheten til å tjene penger på oppsalg og inntekter fra helt andre områder enn de tradisjonelt har gjort, sier Berge til flysmart24.no.

De store nettverksselskapene som SAS, British Airways, Lufthansa og KLM har alle innført skrapede priser for å fremstå som billigere enn før på de livsviktige søkemotorene.

LES OGSÅ: Verdens beste shopping-flyplasser

Det betyr at de – i motsetning til før – operer med priser som der alt som heter innsjekket bagasje, servering om bord og setevalg er skrellet bort og må kjøpes ekstra til en relativt høy pris.

Berge sammenligner det som skjer nå i flybransjen med den samme tendensen ellers i næringslivet:

-For eksempel når du kjøper en sykkel. Sykkelen har en attraktiv pris på 999. Men dette er netto. Da koster det ekstra for lykt, pedaler og skjermer, sier Berge.

Han mener imidlertid at det et forståelig at flyselskapene nå vil ha bedre betalt for billettene sine:

-Billettprisene må nødvendigvis gå opp når drivstoff- og valutakostnadene øker, spesielt med de svært lave billettprisene som fins nå. Disse prisene er ikke bærekraftige og vil øke konsolideringen i flybransjen, mener Berge.