Mange nordmenn i køen for å fly verdens lengste rute

Den 11. oktober starter verdens lengste flyrute mellom Singapore og New York. Turen tar nesten 19 timer. Foto: SIA

Verdens lengste flyrute, fra Singapore til New York, har sin første flyving i oktober. Allerede nå har mange nordmenn kjøpt billetter på rekordruten, blant annet en hel familie som skal fly den 19 timer lange turen over Stillehavet.

Det er lanseringen av den helt nye flytypen Airbus A350 900ULR som har gjort det mulig å starte denne ekstremt lange flyturen, som har sin første avgang den 11. oktober.

Singapore Airlines fløy samme distanse med en annen flytype fra 2004 til 2013, men ruten ble lagt ned fordi den ble for ulønnsom med datidens fly.

Nå har Airbus lansert en ekstremvariant av A350 som er mye mer økonomisk, og da har selskapet bestemt seg for å blåse nytt liv i ruten som skal bruke Newark-flyplassen utenfor New York som base i USA.

Flyet er blitt spesialinnredet for akkurat denne ruten, som omfattes med enorm interesse blant flyreisende over hele verden.

Norge er slett intet unntak. En rekke nordmenn har allerede sikret seg billetter med spesialflyet.

– Det er jo i utgangspunktet ikke en veldig naturlig rute for nordmenn. Erfaringen fra sist vi fløy ruten var at den ble brukt av flere nordmenn enn man skulle tro, sier Norge-sjef for Singapore Airlines, Henrik Hanevold, til flysmart24.no og avslører mange av kundenes bakgrunn:

– Spesielt reiste mange nordmenn som jobber innen finans reiste med ruten, sier han.

Et artig innslag i bestillingsbunken denne gangen forteller imidlertid at det slett ikke bare er kunder i den kostnadsintensive delen av næringslivet som har kjøpt billetter:

– Den første konkrete bookingen jeg ble kontaktet av et reisebyrå om var faktisk en norsk familie, forteller Hanevold.

Han ser ikke bort fra at det i billettbunken fins nordmenn som også har bestilt tur på denne ruten rett og slett fordi de ønsker å ha flydd verdens lengste flyrute.

– Ja i starten tror jeg nok det er noen av dem, men ikke som jeg konkret vet om. Det er alltid noen som er nysgjerrige, sier Hanevold.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det vil ikke mangle på komfort for de om reiser på premium økonomi klassen. Foto: SIA

Det er mange hensyn den europeiske flyfabrikken har måttet ta for å kunne innfri alle krav fra Singapore Airlines.

Flyet er spesialinnredet og får bare to klasser. Det får 67 seter i business class og 94 seter i en premium økonomi-seksjon. Antall seter er altså sterkt begrenset i forhold til en vanlig utgave av Airbus A350 som tar fra 250 til 300 passasjerer.

Og prisen for denne rekordopplevelsen? Her blir det ikke snakk om lavprisnivå, direkte.

Prisen varierer avhengig av hvilken dag man skal reise på, men en enkeltreise fra Singapore til New York på Premium økonomi-klasse vil fort koste rundt 18.000 kroner. Den som vil fly business må regne med å måtte betale 40.000 kroner.