«Norsk» flyplass verdens første uten kontrolltårn

Dette utsynet over den nye flyplassen i Sälen vil folkene i tårnet i Sundsvall ha. Foto: SAAB

Den nye flyplassen som bygges for å betjene vintersportsstedene Sälen i Sverige og Trysil blir et helt spesielt prosjekt. Dette er verdens første lufthavn som bygges helt uten kontrolltårn.

Når flyene skal dirigeres opp og ned fra den kommende Scandinavian Mountains Airport sitter flygelederne på en helt annen flyplass.

Trafikken skal fjernstyres fra flyplassen i Sundsvall, og den ligger 25 mil unna.

Den nye flyplassen i Sälen skal være ferdig i desember neste år, og skal betjene skiturister både i Sverige og Norge.

Flyplassen har valgt å stase på såkalt «Remote Tower», en ny løsning som er muliggjort med ny teknologi.

Brett Weihart er sjef for Scandinavian Mountains Airport og mener fjernstyrte tårn er en perfekt løsning fordi flyplassen vil kunne kjøpe flysikringstjenester ut fra skiftende behov gjennom året.

Leverandøren for det digitale systemet, Johan Klintberg i Saab Digital Air Traffic Solutions, tror fremtiden for mange flyplasser vil bli fjernstyrte tårn.

Avinor flysikring arbeider med innføring av fjernstyrte kontrolltårn også i Norge, og forklarer prinsippet med at de som styrer trafikken på flyplassen sitter i et sentralt tårnsenter i stedet for i hvert enkelt tårn.

– Dette er en løsning som er minst like sikker som om flygelederen skulle sitte ved flyplassen, sier direktør for Avinor flysikring, Snorre Andresen, til flysmart24.no.

Han sier at flere overvåkingstiltak på og rundt flypassene uten eget tårn vil gjøre at flygelederne har mer informasjon om landingsforholdene enn i dag.

På flyplassen er det installert kameraer, mikrofoner og annet utstyr som gir svært detaljert informasjon om vær og aktiviteter på flyplassen til en hver tid.

Målet med denne løsningen er få til en mer effektiv drift på lufthavnene.

Ifølge Avinor er mange av flytårnene i Norge modne for oppussing eller total utskifting. Med fjernstyrte tårn unngår Avinor en del av disse kostnadene.

I fremtiden vil også én person kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme sentral. De flyplassene som skal få fjernstyrte tårn er Namsos, Rørvik, Sogndal, Førde, Vardø, Svolvær, Molde, Haugesund, Bodø og Lakselv.

– Dette gir også betydelige effektiviseringsmuligheter og lavere utgifter som igjen sikrer det gode rutetilbudet vi har i Norge i dag, mener Avinor.

Flyplassen i Sälen markedsfører seg selv som en lufthavn som det vil være naturlig å bruke både for skiturister til Sälen-området, Idre, Trysil og Engerdal.

Det første året regner flyplassdriverne med å ha rundt 60.000 passasjerer, men dette tallet vil vokse betydelig de senere år, i henhold til planene.

Hvilke flyselskaper som skal trafikkere flyplassen er derimot ennå uklart.