Europas største lavprisflyplass, Stansted lufthavn nord for London, lover passasjerene er ny og flottere opplevelse når nye terminalområder står ferdig om to år.
Den tredje største flyplassen i London er hjemmebasen for Ryanair, og et knutepunkt for en enorm lavpristrafikk inn og ut av verdensmetropolen.
Nå vokser lufthavnen så kraftig at flyplassen har blitt tvunget til å utvide og modernisere terminalene, både avgang og ankomst.
I år har flyplassen passert 27 millioner reisende for første gang, og er altså på størrelse med Oslo Lufthavn hva passasjerantallet angår.
Når utbyggingen står ferdig vil Stansted være den eneste flyplassen i England som har separate ankomst- og avgangsterminaler.
Avgangshall skal bygges om for å gi enda større innsjekkingsområde og kapasitet i sikkerhetskontrollen.
Dessuten skal tilbudet av restauranter og butikker bli kraftig utvidet. I planene ligger det inne en økning med 350 nye restaurant-sitteplasser.
Nylig slapp flyplassen de første bildene av hvordan de nye tre-etasjers ankomst-fasilitetene blir. Bildene du se på denne siden.
Den totale utbyggingen er beregnet til 600 millioner pund, eller 6,5 milliarder norske kroner, og skal være ferdig i 20120.
De nåværende lokalitetene er ikke store og moderne nok, derfor har utvidelse og nybygg presset seg frem.
– Vi håper jo også at den utvidede kapasiteten skal tilføre oss enda flere flyselskaper og enda flere ruter, sier sjefen for Stansted, Paul Willis, i forbindelse med presentasjonen av utvidelsen.
Flyselskapene som bruker Stansted kan ikke bare by på et tett rutenettverk i Europa.
Også den interkontinentale trafikken har tatt seg kraftig opp – bl.a. til New York og Boston i USA og Toronto i Canada. Nylig åpnet også Emirates rute til og fra Dubai på Stansted.
Dette er imidlertid bare starten. Nå har flyplassen startet jakten på minst 25 nye oversjøiske ruter.
I dag er Ryanairs rute fra Oslo Lufthavn og Sandefjord Torp Lufthavn, samt Widerøe fra Kristiansand, de eneste fra Norge til denne flyplassen.
Norwegian brukte Stansted før selskapet flyttet all London-trafikk til konkurrenten Gatwick.
Også SAS har forsøkt seg med ruter på Stansted, men avviklet disse etter hvert fordi det ikke var mulig å få lønnsomhet i driften. SAS bruker i dag kun Heathrow-flyplassen.
I år har også Widerøe tatt flyplassen i bruk med sin rute fra Kristiansand til London.