Nordmenn svikter sin favorittøy, har blitt for dyr

Det har blitt like dyrt å spise ute på Mallorca som hjemme i Norge, mener Ving-sjefen. Foto: Ving

Nordmenns mest populære ferieøy er i ferd med å bli valgt bort på grunn av et for høyt prisnivå. – Det har blitt like dyrt å spise ute der for en familie som hjemme i Norge, advarer Ving-sjef Christian Grønli.

I sommer sank antall norske turister til Mallorca med åtte prosent hos Ving. Selskapet har desidert flest gester der av de norske reiseselskapene, og øya har alltid vært selve lokomotivet i den norske chartertrafikken i skolens sommerferie.

Sommeren i år ble imidlertid et unntak. Christian Grønli, sjefen for Ving, tror forklaringen er enkel:

– Det har rett og slett blitt for dyrt for mange å feriere på øya. Derfor ser vi en nedgang i norsk turisme til Mallorca som jeg tror kommer til å vare i flere år fremover, sier han til flysmart24.no.

Han betrakter Mallorca som grunnstenen i Vings sommerprogram i alle år, men at den i år har måttet se at konkurransen fra de greske øyene Kreta og Rhodos samt feriestedene i Tyrkia har kommet for fullt.

Grønli peker på at turistanleggene på Mallorca har satt opp prisene kraftig de senere årene, og har nådd et nivå som Grønli nå mener nærmer seg overprising.

LES OGSÅ: Europeere sviktet Spania i sommer, spansk avis bruker «norsk» forklaring

Når så Hellas og Tyrkia har dukket opp som mye billigere reisemål, har strømmen av turister beveget seg innover i Middelhavet:

Christian Grønli. Foto: Ving

– Det er ikke rart. Jeg vil påstå at det nå er like dyrt å gå på restaurant på Mallorca som det er i Norge. Når en familie skal ha middag ute hver dag gjennom en ferie som gjerne er på 14 dager, sier det seg selv at det blir det dyrt å være turist på den spanske øya, sier Grønli.

For turistnæringen på øya har nedgangen ikke bare vært følbar fra Norge, men store deler av det nordlige Europa.

Mangelen på gjester førte til at hotelleierne på øya måtte skru ned prisene med opptil 20 prosent i sommer, og selv i juli og august som er toppmånedene.

– Det tror jeg er sunt, det er virkelig behov for å senke prisen på hotellovernattinger på øya. Før den greske krisen hadde vi en periode hvor de skrudde opp prisene med opptil 25 prosent fra et år til at annet. Plutselig mente folk at prisene ble for høye og valgte i stedet andre reisemål, sier Grønli.

I tillegg til prisnivået mener Grønli at de mange protestene mot den økende turismen til øya også har gjort at noen har vendt Mallorca ryggen.

– Den nedgangen vi ser nå tror jeg kommer til å fortsette to-tre år til. De har behov for å få justert ned prisnivået for å gjøre seg mer attraktiv for norske og andre europeiske turister. Mallorca vil alltid ha et godt grep om norske familiers sommerferievalg til Syden, tror Grønli.