SAS: Forhåndsbestilling av mat på norsk innenriks

Nå skal reisende også på norsk innenriks med SAS kunne forhåndsbestille mat. Foto: SAS

SAS utvider nå muligheten for å forhåndsbestille mat på flere av selskapets ruter, og tilbudet inkluderer også norske innenriksruter. Kundene skal kunne bestille frokost- lunsj- eller middagsmåltider ut fra en mye større meny enn på flyene.

Den nye ordningen innføres fra 1. oktober. Til nå har forhåndsbestilling kun vært mulig på flyvninger på minst 2 timer. Dette kravet reduseres nå til 1 time og 20 minutter.

Dette innebærer at det nå blir mulig å forhåndsbestille mat når man reiser fra Oslo til alle destinasjoner i Nord-Norge, og nære reisemål innen Europa som til London, Berlin, Praha og Helsingfors.

– Forhåndsbestilling av måltider er svært populært blant passasjerene våre. Det er et moderne servicekonsept som gjør at passasjerene selv kan planlegge reisen og bestille maten de ønsker å spise om bord, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til flysmart24.no.

Kundene får fra 1. oktober muligheten til å bestille mat fra selskapets dags- og kveldsmenyer på skandinaviske og europeiske flygninger. På selskapets nettsider ligger det inne menyer med de ulike tilbudene som omfatter 11 ferske retter, inkludert ferske salater og spesialmat.

De som har spesielle matønsker eller har allergier som de må ta hensyn til, får også utvidet mulighet til å bestille mat på forhånd. Det gjelder gluten- eller laktosefri mat, vegetar- eller veganmåltider. Det er også mulig å bestille spesielle kjøttretter.

– Økt mulighet for forhåndsbestilling gjør også at vi tilpasser tilbudet på flygningen til hver enkelt passasjer. Her skal det være mulig å velge blant et stort utvalg måltider for enhver smak, sier Johansen.

Forhåndsbestillingen skjer enten når de bestiller billettene, eller senere  ved å logge seg inn på sin egen bestilling på selskapets nettsider.

– Vi er jo opptatt av at maten SAS serverer er smakfull og av beste kvalitet, og vi operer med en egen meny – New Nordic by SAS – som er tilpasset de utvalgte og ferske sesongvarer, sier Johansen.

At folk forhåndsbestiller betyr at selskapet kan redusere mengden mat som i dag må kastes fordi den ikke blir solgt. Johansen ser på redusert matsvinn som en miljøgevinst:

– Alle tiltak hjelper og vil gjøre det enklere for oss å nå målene for bærekraft. En reduksjon av matsvinn og ekstra vekt er et viktig steg i riktig retning, sier han.

Frokost, sandwicher, pizza og snacks vil fremdeles være tilgjengelig for passasjerer i SAS Go uten forhåndsbestilling, presiserer Johansen.