Går tøffere inn i Norge, vurderer ny direkterute

Turkish Airlines har klare vokseplaner for sin norske virksomhet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve

Reiseglade og betalingsvillige norske flypassasjerer er et fristende marked for utenlandske flyselskaper. Vokseivrige Turkish Airlines kaster seg nå med større tyngde inn i kampen om det norske markedet, og åpner for både økt kapasitet og muligheten for en ny rute i Norge.

I dag har selskapet to daglige avganger fra Oslo Lufthavn til selskapets hovedflyplass i Istanbul.

Nå setter selskapet fra neste år etter alt å dømme inn større fly på strekningen, i tillegg til at man har hentet frem fra skuffen tidligere planer om å starte rute fra Stavanger.

Alt dette skjer fordi selskapet driver en intens kamp om passasjerene mot hovedutfordrere som Emirates og Qatar Airways. Disse selskapene kjemper om de norske passasjerene, som ikke bare skal til Istanbul, Dubai og Doha, men videre i selskapenes rutenett i Asia, Afrika, Australia og New Zealand.

Turkish Airlines er inne i en ny og kraftig vekstperiode, har ruter til 119 land, og har lagt bak seg et historisk godt første halvår.

Nå vil selskapet øke trykket på det norske markedet ytterligere.

-Ja, vi går til angrep på det nordiske markedet. Vi er svært godt fornøyd med utviklingen i den norske delen, og ser på muligheten for å øke enda mer ved å ta i bruk større flymateriell på ruten, sier Ertugrul Aktan til flysmart24.no.

Han er markedsdirektør for Turkish Airlines’ internasjonale satsinger, og sier at Turkish ikke følger andre flyselskaper som har redusert sitt markedsarbeid i Skandinavia.

– Vi ser at våre konkurrenter legger ned sine kontorer, bl.a. i Norge, og lager ett kontor for hele Skandinavia. Det gjør ikke vi. Vi opprettholder våre kontorer som det i Oslo og satser hardt på markedsarbeidet overfor norske bedrifter. Det har gitt gode resultater, sier Aktan.

Turkish Airlines øker trykket på satsingen i Norge, bekrefter markedsdirektør Ertugrul Aktan. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Derfor vil selskapet etter alt å dømme gire opp satsingen i Oslo fra neste år.

Den ene avgangen fra Oslo flys i sommer med en Airbus A330-200, en stor flytype (widebody) som normalt bare brukes på interkontinentale ruter. Den andre avgangen flys med et vanlig mellomdistansefly, vanligvis en Airbus A321.

Nå er det store muligheter for at selskapet velger å gå opp til å bruke storflyet på begge avgangene.

Det vil i så fall øke kapasiteten betydelig.

I luftfarten holder man tett om sine fremtidige ruteplaner fordi slike satsinger er forbundet med store investeringer.

Før oljeprisfallet i 2014 jobbet flyselskapet med planer om å åpne flere nye direkteruter til Istanbul fra Norge. Øverst i bunken lå en ny rute fra Stavanger, men planen ble torpedert med krisen i oljevirksomheten og senere også den politiske uroen i Tyrkia.

Etter det flysmart24.no erfarer har Turkish nå hentet frem igjen planen om en Stavanger-rute, men dette er det ingen i selskapet som vil uttale seg konkret om.

Selskapet hadde helt konkrete planer om denne nye direkteruten i 2013, men da oljeprisfallet kom året etter, forsvant grunnlaget for en slik rute med ett slag. Den omfattende reiseaktiviteten som kjennetegnet oljeindustrien, ble borte over natten.

Det fjernet grunnlaget for en rute fra Stavanger til Istanbul, men etter det flysmart24.no er det nå ikke usannsynlig at den ruteplanen hentes frem igjen. Selskapet har hatt stor suksess med ruter til litt mindre flyplasser både i Danmark og Sverige, det gjelder til Billund og Göteborg.

Aktan sier han ikke kan kommentere mulighetene for en slik rute fordi rutenettet ikke er hans ansvarsområde, men sier at det uansett er viktig å ha med seg forretningstrafikk når en ny rute åpnes.

– Det er helt essensielt for å kunne starte en ny flyrute at den også dekker næringslivets behov, sier han.

Forretningsreisende betaler normalt en høyere billettpris når de er på reise, og er viktig for totaløkonomien i en flyrute. Derfor holder Turkish et godt øye med utviklingen i Stavanger nå som oljeøkonomien er i ferd med å bedre seg.