Betaling for håndbagasje snart hos alle flyselskapene

Nå blir det betaling for håndbagasje hos stadig flere flyselskaper. Foto: Avinor

De mest aggressive lavprisselskapene har innført strengere bagasjeregler som gjør at passasjerene heretter bare kan ta med seg en liten veske gratis som håndbagasje. Dette vil bli normalen hos alle flyselskap etter hvert, mener analytiker.

Det irske lavprisselskapet Ryanair var først ute. Fra 1. november er det kun tillatt å ta med seg en liten håndbagasje med seg inn i flyet uten å betale ekstra. Den som vil ha med seg en trillekoffert, som før også var gratis, må betale en femtilapp for såkalt prioritert ombordstigning.

Så følger et av Europas raskest voksende flyselskap, ungarske Wizz Air, etter og innfører de samme reglene. Wizz Air opererer på åtte flyplasser i Norge, og kommer fra våren av med sin første rute fra Oslo Lufthavn.

Norwegian har nylig overfor flysmart24.no forsikret at man der i gården ikke vil følge etter med slike regler. – Nei, det har vi ikke planer om, forsikret presseansvarlig Andreas Hjørnholm i selskapet så sent som i midten av august.

Det standpunktet tror ikke flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair at Norwegian vil ha særlig lenge. Økt pris på drivstoff som følge av høyere oljepris legger press på bunnlinjen:

– Jeg ser ikke bort fra at billettene med laveste pris får denne bagasjepolicy som standard for lavprisselskapene, sier Elnæs til flysmart24.no.

Ifølge Elnæs vil det neppe stoppe der.

Å ta betaling for bagasje har vist seg å bli en meget viktig inntektskilde for flyselskapene, derfor vil også de såkalt nettverkselskapene komme til å innføre samme regler, mener Elnæs. Det betyr at han tror at slike regler etter hvert også kommer til å dukke opp hos de store nettverkselskapene som SAS, Lufthansa, British Airways og KLM.

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Privat

Lavprisselskapene presser dem knallhardt på billettprisene, og stjeler stadig større del av markedet. Derfor har de store og tradisjonelle selskapene blitt tvunget til «å ta et lavpris-triks». Det går ut på å ha en lav utgangspris og så ta betalt ekstra for absolutt alt annet enn selve transporten. Dette er blitt et velkjent fenomen allerede på ruter mellom USA og Europa.

LES OGSÅ: Tvinges til å droppe bagasje i billettprisen

Det er ikke mange år siden at slik prising ville være utenkelig hos de store selskapene.

Når de etter hvert har tapt passasjerer i bøtter og spann til lavprisutfordrerne, har pipen fått en annen lyd. Etter hvert de de også innført priser med kun håndbagasje, uten setevalg og av og til også unntatt servering som de belaster kunden ekstra for. «fordi dette var et tilbud kundene ønsket.»

Den samme historien tror Elnæs kommer til å gjenta seg med de nye betingelsene for hva som er tillatt med håndbagasje:

– Inntektene fra tilleggstjenester (ancillary revenues. red. anm.) kompenserer til dels for lave billettpriser. Det er lave priser som driver markedet og det sier seg jo litt selv at eksempelvis på en flypris Oslo – London til 115 kroner bør man ikke forvente seg inkluderer mer enn selve flytransporten, sier Elnæs.

Hvor viktig bagasje-inntektene er for lavprisselskapene illustrerer Elnæs med å vise til et eksempel med det britiske lavprisselskapet EasyJet.

-I 2016 sto bagasjeinntektene for 47 prosent av totale inntektene for ekstrasalg, sier han.