Britenes store stolthet, flyselskapet British Airways, står i fare for å bli nedgradert fra fire til tre stjerner hos det anerkjent analyseselskapet Skytrax. Servicen hos flyselskapet blir nå omtalt som å være på høyde med den man finner hos billigselskapene.
Analyseselskapet Skytrax fører det som blir betraktet som den offisielle rangeringen av de viktigste av verdens flyselskaper, fra fem stjerner og nedover.
Akkurat som på hotellene er antall stjerner bestemt ut fra hvor god service selskapene yter. For luftfarten gjelder det en rekke punkter på bakken, i luften og etter ankomst. Bare ti av verdens flyselskaper, deriblant Lufthansa som eneste europeiske, har oppnådd å bli rangert som 5-stjerners.
Gruppen av 4-stjerners selskaper har også vært begrenset, og der har British Airways befunnet seg helt siden ratingen startet for 18 år siden. Selskapet har selv markedsført seg som «the world’s favorite airline» – verdens favoritt-selskap.
Nå er den posisjonen truet.
Skytrax-sjef Edward Plaisted har gått det til uvanlige skritt å dele ut gult kort til selskapet. Han har gått ut med en offentlig uttalelse til avisen Sunday Times om at British Airways ikke lenger tilbyr det man kan vurdere som «en fire stjerners service» på mange områder.
Det innebærer at veie ned til tre stjerner trolig ikke er lang for BAsom nå står i fare for å bli fratatt en stjerne og havne i gruppen av tre-stjerners selskaper.
I så fall vil BA ha selskap med Ryanair, Wizz Air, Czech Airlines og vårt eget SAS, for den saks skyld. Norwegian ligger et klasse høyere enn dette, med fire stjerner, som BA har i dag.
– En ydmykelse, mener avisen Daily Mail om det som nå skjer med britenes store stolthet og flaggbærende flyselskap.
Avisen minner om at det tidligere Sovjetunionen-selskapet Aeroflot i så fall blir vurdert å ha bedre passasjerfasiliteter enn BA. Aeroflot har nemlig gått motsatt vei av BA, og blitt oppgardert fra tre til fire stjerner hos Skytrax.
BAs fall skyldes en voksende misnøye over servicen gjennom mange år. Selskapet har blitt hardt kritisert for ikke å ta vare på sine passasjer når det inntreffer uventede hendelser.
Selskapet blir også kritisert for å redusere graden av service under selve flyturene, og gått bort fra gratis servering for passasjerer som reiser på økonomi-klassen på kortere strekninger. Dessuten skal benplassen bli mindre på noen av selskapets flytyper.
Selskapet har gjennomgått harde nedskjæringer. En rekke tilfeller av datasammenbrudd, som har skapt store problemer for kunder verden over, er blitt forklart med disse kuttene.
Avisene unnlater ikke å nevne at BAs utvikling til det verre har kommet etter at BA fikk ny sjef, Alex Cruz. Han startet i BA rett fra det spanske lavprisselskapet Vueling.