Slik blir Europas nye flyknutepunkt for norske reisende

Den nye flyplassen blir verdens største nybygde flyplass. Foto: IGA

Den vil bli verdens største nybygde flyplass, og det største trafikknutepunktet i Europa. Istanbuls nye lufthavn åpner i dag og skal erstatte den nedslitte Atatürk-flyplassen. For norske reisende blir det imidlertid ikke noe møte med den splitter nye flyplassen riktig ennå.

Det er nemlig et skår i gleden for tyrkene på den store åpningsdagen. Til tross for at  prosjektet er nøye planlagt, klarer de ikke å få hele prosjektet ferdig. Det er en halvferdig flyplass, som ifølge tyrkiske aviser mandag kveld rett og slett skal hete Istanbul Airport.

Åpningsdatoen 29. oktober er slett ikke er tilfeldig valgt. Det er Tyrkias nasjonaldag. Derfor valgte tyrkerne å åpne dette gigantiske prosjektet på denne dagen. Det skal også symbolisere at Tyrkia og landets nasjonale selskap – Turkish Airlines – satser å beholde posisjonen som en av verdens store aktører innen luftfart.

Nå blir det i stedet en del-åpning. Det vil bety at det i alle fall frem til 31. desember blir delt løsning mellom de to store flyplassene i byen, Atatürk og den nye lufthavnen.

Det vil bety at selskapets enorme interkontinentale trafikken fortsatt skal gå via Atatürk, mens en beskjeden del av innenrikstrafikken skal skje til og fra den nye flyplassen. Den ligger rundt 3,5 mil i nordøstlig retning i forhold til dagens flyplass, og fortsatt på Europa-siden av Istanbul.

For norske passasjerers vedkommende blir det ingen endring for de som skal reise til Istanbul eller inn i Tyrkia, eller videre til Asia, Afrika, Australia og New Zealand.

Turkish Airlines i Oslo opplyser til flysmart24.no at norske passasjerer skal reise som før siden Atatürk-flyplassen skal operere som normalt frem til den nye flyplassen er helt ferdig – helt i slutten av desember. Det betyr at Oslo-flyet vil fortsette å gå til Atatürk-flyplassen, og at videreforbindelser inn i landet og til  andre kontinenter fortsatt også vil gå fra denne flyplassen.

I desember blir det imidlertid fullt kjør på det som inntil videre vil bli verdens største nybygde flyplass. Den vil ha rundt 90 millioner reisende når den kan kjøre for fullt, men skal bygges videre ut til å ta opp mot 200 millioner passasjerer.

Flytrafikken skal operere fra tre rullebaner. Det gigantisk terminalområdet er tegnet av det norske arkitektkontoret Nordic Office of Architecture og arkitekt Gudmund Stokke, samme mann som for øvrig tegnet den nye flyplassen på Gardermoen i sin tid. Derfor vil man da også kunne finne likheter mellom Oslo Lufthavn og den nye flyplassen i enkelte deler.

For publikum vil det bli større områder å bevege seg på, Atatürk har ofte vært kaotisk og overbefolket. Den nye flyplassen blir så stor når den tas i bruk at det blir mulig å se på interaktive kart på mobilen hvor på flyplassen man befinner seg til enhver tid.

Besøkende vil også kunne få hjelp av egne roboter, som skal operere over hele lufthavnen.

Den nye flyplassen vil bl.a. få verdens største taxfree-butikk, samt et enormt shopping- og restauranttilbud over alt i det store terminalområdet.

For de som liker å oppholde seg i flyplasslounger under mellomlandinger skal ifølge Turkish Airlines ikke bli skuffet. Loungen på den nye flyplassen skal bli verdens største.

Turkish Airlines blir også på den nye flyplassen den dominerende aktøren, og får sin egen terminal. Her vi man også ha en egen inngang for de kundene som flyr oftest, de såkalte frequent flyers.