Norwegian vil komme med flere rutekutt om kort tid

Norwegian har behov for kostnadskutt, og kommer til å kutte flere ruter i vinter. Her fra ankomst Alta. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Ledelsen i Norwegian arbeider nå med en liste over ruter som skal legges ned eller reduseres allerede inneværende vinter. Analytiker tror kuttene vil kunne merkes etter nyttår.

Det er selskapets nye finansdirektør, Geir Karlsen, som har gjort det klart at det om kort tid vil komme endringer i dagens drift av Norwegian, og at dette vil omfatte kutt i både korte og lange flyruter.

Prosessen settes i gang fordi selskapet har behov for å kutte kostnader ytterligere, og bedre likviditeten. Senest i dag, fredag, offentliggjorde selskapet salg av fem fly av typen Airbus A320, som ifølge Norwegian vil tilføre selskapet 516 millioner kroner i friske penger.

Det er ikke nok. I tillegg kommer det kostnadskutt som vil ramme ruter innen Europa, til og fra USA og Asia.. Derfor pågår det nå et arbeid intern i Norwegian for å bestemme hvilke ruter som skal kuttes helt, og hvilke som skal få redusert frekvens.

Karlsen har overfor finansmarkedet sagt at selskapet vil ta for seg hele ruteprogrammet i den pågående evalueringen.

Kuttene vil komme på ruter «som ikke går godt nok». De kan bli stanset. Dessuten kan det også bli aktuelt å redusere kapasitet på andre ruter, det vil si fly færre turer enn i dag.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair sier til flysmart24.no at det er tynne ruter med liten trafikk og ruter med lav lønnsomhet som kuttes eller reduseres i vinter.

Han mener det er to grunnet til at kuttene kommer så brått:

– Lite lønnsomme ruter i Europa og mellom Europa og Nord-Amerika sliter enda mer på vinteren. Da sparer Norwegian kostnader ved å gjøre noe med dette. Hvilke konkrete ruter er det vanskelig å si, det viktigste for selskapet er at rutene blir redusert eller kansellert senest 14 dager før det skjer. Da kommer flyselskapet seg unna plikten til å utbetale EU-erstatning til kundene, sier Elnæs.

Han tror det mest sannsynlig blir snakk om å kutte eller redusere ruter i perioden januar til mars. Det er perioden folks reiselyst erfaringsmessig er sitt laveste og der heller ikke reiseaktiviteten blant forretningsreisende har ordentlig fart etter årsskiftet.

Den andre grunnen er, ifølge Elnæs, å unngå innleie av fly i forbindelse med motorproblemene på selskapets Dreamliner-fly som gjør at fly hele tiden er på bakken på grunn av reparasjoner:

– Norwegian sliter med problemene rundt Rolls-Royce-motorene, som alle andre selskap som har Dreamliner-fly med den motortypen. Det er vanskelig å planlegge trafikkprogrammet og kostbart å leie inn fly. Ved å frigjøre kapasitet ved å redusere rutetilbudet kan Norwegian heller sette inn egne fly ved behov, mener Elnæs.

Lik flysmart24.no på Facebook