Lei av å slepe på tung bagasje helt når du kommer til Oslo Lufthavn med fly? Nå tilbyr flyplassen å kjøre den hjem. Blir dette en suksess, kan tilbudet bli utvidet til henting av bagasjen hjemme også.
Det er Avinor som setter i gang prosjektet, som i første omgang skal være en test av etterspørselen for et slikt produkt. Testperioden er frem til 22. november.
Tjenesten er i denne fasen avgrenset til leveringer innenfor bestemte postnummer i Oslo og Akershus.
– Vi tester ut en ny tjeneste der vi tilbyr reisende en mulighet for å få bagasjen kjørt hjem. Du kan levere inn bagasjen din og taxfree-posene på vårt mottakssenter på publikumsområdet – altså etter tollen – og få det levert hjemme på døren til et tidspunkt du selv bestemmer, sier kommunikasjonssjef Guri Høeg Ulverud i Avinor til flysmart24.no.
Hun sier at tilbudet kommer i gang fordi bagasjehåndtering for mange reisende blir opplevd stressmoment og noe som kan komplisere reisen.
-Vi vet også at bagasjehåndtering er en av de viktigste årsakene til at folk ikke kjøper taxfree – vi har tross alt bare to hender å bære med, sier hun.
I testfasen fungerer det slik at man må bestille tjenesten før klokken 21 på kvelden ankomst. Prisen vil være 99 kroner for en eske med inntil tre taxfree-poser, mens 1-2 kofferter vil koste 150 kroner per stykk. For tre og mer vil prisen synke til 100 kr per bag, mens det for over 5 bager vil koste 80 kroner per bag.
Årsaken tl tidsfristen er denne:
-Dette er for å sikre forutsigbarhet for bemanning og biler. Bagasjen håndteres av Bring helt fra du gir den fra deg til får den levert på døren. Bagasjen leveres etter at man kommet ut av bagasjeutleveringsområdet, og den reisende har dermed selv fortollet sin bagasje, sier Ulverud.
Bring vil stå for logistikken knyttet til selve leveringen i denne pilotfasen, mens taxfreeselskapet Travel Retail Norway vil markedsføre dette overfor sine taxfree-kunder.
Avinor har klare planer for å følge opp dette tilbudet hvis etterspørselen skulle vise seg å være god nok:
– Vi ønsker å teste ut flere varianter innenfor bagasjelevering, hvor vi også inkluderer henting på døren, og dessuten innsjekk og «ende-til-ende»-løsninger. Beslutninger rundt den videre prosessen vil være basert på tilbakemeldingene og erfaringene fra testen nå i november, sier Ulverud.